kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 20 Temmuz 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
ADCO Marmara Bölge Müdürü Mine Kahsan:

20 ytl'lik ithal şarap lüks restoranda 100 YTL

SİNAN ÖZEDİNCİK
SİNAN ÖZEDİNCİK
Lüks restoranlarda sunulan ithal yiyecek ve içecekler vergi ve yüksek kâr marjları nedeniyle Türkiye'ye geliş fiyatının yaklaşık 5 katı fiyatla satılıyor, fiyatlar şişiriliyor..
Ülkemizde ilk olarak iki yıl önce Dragon ve Udonya ile kendini gösteren, Sushico ile şubeleşen Uzakdoğu Mutfağı, dünyaca ünlü Zuma, Hakkasan ve Spice Market'ın açılmasıyla bu yıl zirve yapmış durumda... Hatta önümüzdeki aylarda Nobu bile İstanbul'da açılacak. Peki müşterilerini daha önce adını duymadığı ürünler ve yemeklerle tanıştıran bu restoranlar, gerekli malzemeleri nasıl temin ediyor? Bu sorunun cevabı, bu ürünlerin ithalatını yapan şirketlerde... Koza Gıda, ADCO, Serko, Dolfin ve OSPT de bu alanda başı çekiyor. İstanbul'da, Antalya'da, Ankara ve İzmir'de hatta Türkiye'nin birçok kentinde ne kadar kaliteli otel, kafe ve bar varsa hepsi bu şirketlerin müşterisi. Bu firmaların yetkilileriyle konuştuğumuzda anlıyoruz ki, lüks mekânlarda yüksek fiyatlara satılan ürünlerin Türkiye'ye girişi nerdeyse restorandaki satış fiyatlarının onda birine denk geliyor. Örneğin porsiyonu 3 YTL'ye ithal edilen karides pane 35-40 YTL olarak masaya geliyor. Ya da Arjantin'den Trivento Bonarda markalı bir şişe şarap 20 YTL'ye ithal edilip kadehlere servis edildiğinde bedeli 100 YTL'nin üzerine çıkıyor.

30 $'LIK SOSA 700 $ ANALİZ PARASI
Amerika ve İngiltere'de dakikada 100 koli satılıyor. Bizim işleyiş yapımız ise öyle değil. İthalatçıların alım gücü düşük, ithal vergiler yüksek. Sabit maliyetler var. Koza Gıda'nın ortaklarından Kerem Sezer, "Bir ürün getirdiğiniz zaman, en ufak bir ürün için bile analiz parası veriyorsunuz. Aynı ürün, her gün gelse, her seferi için bu para ödeniyor. En kaliteli Çin sosunun kolisi 30 doları geçmez. Yılda 10 koli desek tutar 300 dolardır. Ben her koli için 700 dolar analiz parası veriyorum. Bu 10 kolide 7 bin dolar analiz parası demek." diyor. 30 ülkeden 45 marka ithal edip, 500 çeşit ürün getiren Koza Gıda'nın diğer ortağı Bora Tekelioğlu da "Belli bir süre sonra restoranlar kalitesiz ürünleri tercih ediyor. Soya sosunun Japon'u 100 YTL, Çinliler'inki ise 25 YTL. Aralarında çok fazla lezzet farkı var. Hiçbir Japon bunu tercih etmez ama Türkiye'de tercih ediliyor. Japon lokantaları bile bu soya sosunu kullanamıyor. 150 dolarlık balsemik sirkesini koymak yerine 3 dolarlığı koymayı tercih ediyorlar." açıklamasını yapıyor.
Haberin fotoğrafları