|
|
|
|
|
Jumbo jet A380 şubatta uçacak
|
|
Dünyanın en büyük yolcu uçağı olacak olan iki katlı A380 uçağının ilk uçuşuna aylar kala heyecan had safhaya çıktı.
On iki milyar dolarlık bütçesiyle Avrupa'nın en büyük havacılık projesi olan A380'nin üretim çalışmaları son hız devam ediyor. Montajı tamamlanan 4 uçak, Fransa'nın Toulouse kentinde testlere tabi tutulurken, uçağın üretim programındaki önemli dönüm noktalarından biri daha aşıldı. A380 için motor üreten Rolls-Royce'un geliştirdiği Trent 900 motoru, uçuş onayını aldı. A 340-600 uçaklarında test edilen ve Singapur Havayollarının seçimi olan Trent 900, A 380 gelişim programının önde gelen motoruydu. Avrupa Hava Güvenliği Dairesi (EASA)'nin onayını alan Trent 900, yakıt kullanımını da içine alan bütün performans hedeflerini aştı. Motorlar, ses ve emisyon konusunda da istenen düzeye ulaştı.
60 SAATLİK UÇUŞ 2003 mart ayıdan bu yana, güvenilirlik ve dayanıklılık testlerinde yedi gelişim motoru kullanıldı. Motorların kuşlardan kaynaklanan sorunlara ve ağır hava şartlarına karşı direnci ölçüldü. Programda ayrıca kanat testi de uygulandı. Test esnasında pervane kasıtlı olarak patlayıcı basınçla havaya uçuruldu. Buna rağmen motorun güvenlik sistemi işlemeye devam etti. Bu yıl içerisinde, A340-300 deneme uçuş platformuna yerleştirilen Trent 900, 60 saatlik deneme uçuşunu başarıyla tamamladı.
İLK TESLİMAT 2006'DA General Electric ve Pratt&Whitney konsorsiyumunca A380 için tasarlanan GP7200 motorunun tes çalışmaları da sürüyor. A380 için 43 adet sipariş veren Emirates, uçakların motoru için General Electric ile Pratt&Whitney firmasıyla 3 milyar dolarlık bir anlaşma yapmıştı. Şubat ayının sonunda test uçuşlarına başlayacak olan A380'nin ilk teslimatı 2006 yılında Singapur Havayolları'na yapılacak. 555 yolcu alabilen A380, uçak teknolojisinde birçok ilke sahip. Dünyanın en lüks uçağı olacak olan iki katlı A380, yolcuya en geniş kabini sunacak.
A380 modeli Boeing 747 'den 1000 kilometre daha fazla uçuş kapasitesine sahip. Uçak hizmete girdiğinde mil başına koltuk maliyetlerinde yüzde 15 civarında tasarruf sağlayacak. A380'nin yüzde 25'i oldukça hafif bir madde olan kompozit, yüzde 61'i alimünyum, yüzde 5'i titanyum, yüzde 7'si de çelikten imal ediliyor. Uçağın kargo modeli A380- 800F, 158 ton kargo taşıma kapasitesine sahip. 2008 yılında ilk teslimatı yapılacak olan ve şu ana kadar 15 sipariş alan A380-800F, gökyüzündeki en büyük kargo uçağı olacak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|