kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
21 Ekim 2008, Salı
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

"Kriz 2009'da vuracak"

Giriş Saati : 21.10.2008 16:09
Güncelleme : 21.10.2008 17:44
Yeni Haber
Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) Başkanlar Kurulu Başkanı Bülent Aymen Türkiye'nin krizi henüz yeterince hissetmediğini vurgulayarak, "Şu an itibarıyla otomotiv ve demir-çelik sektörlerimiz ilk dalgayı hissetmiş görünüyor, demir-çelik sektörünün duraklamasının altında başka sebepler de var, ancak 2009'da tüm sektörlerimizin bu krizi yoğun bir şekilde hissetmesi kaçınılmaz bir gerçek" dedi.

Aymen yaptığı açıklamada, firmaların uzun süredir uygulanan düşük kur ve yüksek faize karşın ayakta kalabilmesinin krize gereken direnişi artırdığını, ancak 2009'da sıkıntıların artacağını kaydetti. Krizi minimum hasarla atlatmanın yollarını anlatan Aymen, "Artık dünya ABD ve Avrupa'nın etrafında dönmüyor. Kendini çok ciddi toparlayan ve gayri safi milli hasılası yüksek bir Rusya Federasyonu keza Çin, Hindistan gibi yoğun nüfuslu ülkeler bize yeni fırsatlar sunuyor. İhracatımızda AB'nin payı, yüzde 56-57 seviyelerindeyken, bu yılın ilk yarısında yüzde 50'lere düşmüş olması ve buna paralel olarak komşu ve çevre ülkelerin payının 2002'de yüzde 25 iken, bu yıl ilk yarıda yüzde 41.3'e yükselmiş olması bunun planlı örneğidir" dedi. Aymen, bu yöndeki imkanları değerlendirerek, Körfez ülkelerinde biriken sermayeyi Türkiye'ye çekerek krizin etkilerinin azaltılabileceğini kaydetti.

"AR-GE VE ÜR-GE AB'DEN TÜRKİYE'YE KAYABİLİR"

Dünyada yaşanan global kriz dalgalarından etkilenmemek için Türkiye'de birçok sektör önlemler almaya başladı. Tedbir paketleri oluşturarak Hükümete sunan sektör temsilcisi birçok sivil toplum örgütü bu alanda başta Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) olmak üzere yetkililerle birlikte çözümler bulmak istiyor. Bu alanda bir önlemler paketi hazırlayan ve DTM ile ortak komisyon kurarak birlikte çalışmak isteyen Uludağ Taşıt Araçları ve Yan Sanayicileri İhracatçıları Birliği (UTAYSİB) ithalatı azdırmadan, maliyenin kaybına fırsat vermeden iç piyasayı canlandırarak tedbirler alınmasını istedi.

UTAYSİB Başkanı Sünneli de yaptığı açıklamada, otomotiv endüstrisi olarak krizden en az şekilde etkilenmeyi planladıklarını, bunun için gelecek dönemde Ar-Ge ve tasarım bağlamında Türkiye'nin öne çıkabileceğini dile getirdi. Sünneli, "ABD ve AB'deki ürün geliştirme maliyetlerindeki olağanüstü artış, stratejik olmayan Ar-Ge ve Ür-Ge'nin bizim gibi ülkelere ihale edilmesini mecburi bir hale getirecek. Ancak tek mesele bu noktaya hazırlıklı olabilmek" dedi.

"AB PAZARINDA SERT BİR DARALMA VAR"

AB pazarında sert bir daralma gözlemlendiğini dile getiren Sünneli, acilen tedbirler alınması gerektiğinin altını çizdi. Sünneli, bu tedbirleri iki ayrı sınıfta olabileceğini belirterek, "Birinci grup tedbirlerde ithalatı azdırmayacak ve maliye için gelir kaybına neden olmayacak biçimde, iç piyasayı canlandırma noktasında gelişme sağlarken, ikinci grup tedbirlerde ise kamuyu stratejik seviyede, sektörü desteklemek için aktive etmek gerekiyor" dedi.

Sünneli, "Uluslararası ticaret kuralları ve gümrük birliği mevzuatına ters düşmeden, yeni bir vergi politikası izleyerek hem bitmiş araç ithalatını azaltmalı, hem de iç piyasayı canlandırmalıyız. Biz, bu noktada acilen DTM'deki arkadaşlarımızla ve maliye ile birlikte bir çalışma komitesi kurulmasını öneriyoruz" diyerek, yaşlı ve eski model araçların hurdaya çıkartılmasının teşvik edilmesi önerisinde de bulundu.

"İHRACATA DESTEK OLUNMALI"

Söz konusu tedbirler paketinde şunlar sıralandı:

"- 2009 yılına mahsus olmak üzere, kamuya ait girdi maliyetlerinde yüzde 25'lik bir indirim sağlanmalı.

-Ar-Ge ve tasarım elemanı yetiştiren kuruluşlar, bu konularda yatırım yapan ve eleman istihdam eden sanayi kuruluşları devlet tarafından azami şekilde desteklenmeli.

-Mevcut bürokratik engeller ortadan kaldırılarak, mevzuat değişiklikleri ilgili değişiklik yapılmadan önce endüstri görüşleri alınarak yapılmalı.

-Lojistik alt yapının yetersiz oluşu, hem maliyet hem de pazarlamayı olumsuz yönde etkiliyor. Limanların yeterli sayıya ve alt yapıya kavuşturulması ve demiryolu ağının genişlemesi sağlanmalı.

-İhracatta pazar çeşitliliği sağlanarak, mevcut pazarlara alternatif pazarlar bulunmalı.

-Rusya Federasyonu gümrüklerinde Türk mallarına ve nakliyesine ilişkin yaşanan sıkıntılar giderilmeli.

-Endüstrinin gerçek envanteri çıkartılarak sektörel verilere ulaşmadaki zorluklar giderilmeli."

ANKA