kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
4 Ocak 2009, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Gemisini kurtaran kaptan dönemindeyiz

ŞELALE KADAK
ŞELALE KADAK
03.01.2009
Perakendecinin yaşaması gerektiğini söyleyen Teknosa Genel Müdürü ve Alışveriş Merkezi ve Perakendeciler Derneği Başkan Yardımcısı Mehmet Nane, "Bu öyle bir dönem ki laf üretmek yerine, susup iş yapmalıyız. Şu anda perakendede sıfır kârla satış yapılıyor" diyor..
Mehmet Nane ile ilk tanıştığımızda henüz Türkiye'de elektronik eşya perakende zincirleri yoktu. Sabancı Grubu'nda bu rüyanın peşinden giden ilk isim merhum Özdemir Sabancı'nın oğlu Demir Sabancı oldu. Biz de o dönemde Maltepe'de Demir Sabancı ve Mehmet Nane'nin de bulunduğu küçük bir ekiple buluşup, henüz proje aşamasında bu yeni konsepti ve teknoloji perakendeciliğinin nerelere gideceğini uzun uzun tartışmıştık. Derken Teknosa kuruldu. Türkiye yeni bir konseptle tanıştı ve de bu mağazalar pek çok yeniliği müşteriyle buluşturdu. Bir süre sonra Demir Sabancı gruptaki aktif görevlerinden ayrılarak kendi yoluna gitmeye karar verdi. Ama perakende sektörünün en deneyimli isimlerinden biri haline gelen Mehmet Nane gruptan hiç kopmadı ve Teknosa'yı da her türlü kriz ortamından 'yüzünün akıyla' çıkan bir şirket haline getirmeyi başardı. Teknosa Genel Müdürü Nane, aynı zamanda Alışveriş Merkezi ve Perakendeciler Derneği'nin de başkan yardımcılığı görevini yürütüyor. Yaşanan derin kriz ortamında perakende sektöründe olan biteni anlatan deneyimli yönetici özetle 'lütfen moralleri bozmalayalım' dedi.

* Şu anda şirketler kriz senaryosu mu hazırlıyor?
Şimdi herkes yedek senaryolar hazırlıyor. Kriz olduğunda ne yapacağını bilmek önemli. Biz bu kriz bize gelmez diyorduk. Bu bizi negatif etkiliyordu. Perakende ekonominin barometresidir. Ekonomideki gelişmelerin an be an yansımasını bizim sektörde görebilirsiniz. Eylül-ekim iyiydi ama sonrası öyle olmadı.

* 'Perakende ekonominin barometresi' diyorsunuz, bir iki örnek verir misiniz?
Örneğin bugün bir futbol maçı var. İstanbul'da aynı gün satışlar aşağı gidiyor.

* Niye? Erkekler genelde maç izler. Alışverişi kadınlar yapar oysa, değil mi?
Elektronik konusunda durum farklı. Bizim mağazaların müşterisinin yüzde 20'si kadın, yüzde 80'i erkek. Mesela o gün ekonomide pozitif bir şey olmuş, borsa yükselmiş diyelim, biz hemen bunu artan satışlarla hissederiz. Bir de tabii hafta sonları alışverişler genelde ailece yapılıyor. Maç olunca olmuyor. Alışveriş tamamen bir ruh halini yansıtır. Moral işi neticede. Neşeliyseniz bir şeyler satın alırsınız, değilseniz almazsınız.

* İlk defa perakendeciler tümden bir kampanya yaptı, indirimi beraber başlattı. Peki işe yaradı mı?
Yaradı tabii. O kampanyanın temel amacı insanların münferiden yapılan indirimleri toplu olarak duymalarını sağlamaktı, sağladı da.

BU İNSANLAR DELİ DEĞİL
* Teknosa'nın mağaza sayısı yerinde mi sayacak yoksa agresif bir planınız var mı?
Şu anda 61 ilde 220 mağazayla faaliyetteyiz. Biz planlarımızdan hiçbir şekilde geri adım atmadık. Hatta şöyle söyleyeyim 2009'da büyümeye devam edeceğiz. Agresif planlarımız var. Net olarak 15 bin metrekare daha artıracağız varlığımızı. Yeni istihdam yaratacağız. Şu anda 3 bin 200 kişiyiz. Sektör yüzde 12 oranında küçüldü diye açıklandı. Biz işte böyle bir dönemde büyüyen ender şirketlerden biri olduk. Sektör reel küçülürken, biz reel büyüyoruz.

* Bu dönemi nasıl tanımlarsınız?
Bu dönem gemisini kurtaran kaptan dönemi. Her türlü satış tekniğini uygulayıp başarılı oluyorlarsa helal olsun. İş yapma dönemi, laf üretme dönemi değil. Bu dönem tüketiciye kendini en doğru anlatma dönemi. Tüketici sonuçta yazan fiyata değil, o işin kendine maliyet fiyatına bakıyor. Kuruluş fiyatı, nakliye fiyatı hepsini tüketici sorguluyor.

* Sizce Türkiye'de kriz ne olursa derinleşir?
Türkiye cari açığını döndüremezse krize girer. Burada IMF ile yapılacak anlaşma, bankaların sendikasyonlarını yenilemesi bizi çok rahatlatır. Perakendecinin yaşaması lazım. Harvey Nichols o mağazaya 10 küsur milyon dolar yatırdı. Hakasan'a ne yatırım yaptı biliyor musunuz? 8 milyon dolar. Sadece Boyner Grubu, İstinye ve Akaretler'e ne yatırım yaptı biliyor musunuz? Neredeyse 20 küsur milyon dolar. Bu adamlar deli değil. Birisi yılların üreticisi Burç Bey. Diğeri yılların perakendecisi Boyner Ailesi. Niye bu insanlar bu yatırımı yaptı? Çünkü inandılar. Ama makas öylesine açıldı ki, perakendeciler sfır kâra razı durumda.