Dünya navlun fiyatları son yıllarda hızla arttı. Denizciler hayatlarında hiç görmediği kadar para kazandı. Küresel büyümenin arka arkaya 5-6 yıldır sürmesi ve Çin ile Hindistan'ın dünyayla entegre olması özellikle denizciliğe doping etkisi yaptı. Son aylarda ise finansal piyasalar küresel durgunluğu ve bazı ülkelerde resesyonu fiyatlamaya başladı. Denizyoluyla taşıma ise uluslararası ticaretin nabzını yansıtır. Bunun en iyi göstergesi navlunlar, yani yük taşıma ücretleridir.
Baltık kuru yük navlunlarında ciddi bir çöküş var. Mayısın ikinci yarısında navlunlar tarihi yüksek düzeylerine çıkmış. 5 Eylül itibariyle yüzde 60 kadar gerilemiş, Baltic Capasize Endeksi 19.488'den 7.708'e inmiş.
Aynı durum
Türkiye'ye daha sınırlı ölçüde var. Bu yıldan itibaren hazırlanan İstanbul limanlarından taşınan yüklerin navlunlarını gösteren
İstfix Endeksi 28 Temmuz'da 1.824 iken eylül başında 1.501'e inmiş ve yüzde 18 gerilemiş.
Navlunların seyri, yavaşlamanın Avrupa'da çok ciddi, Türkiye'de ise yumuşak yaşandığına işaret ediyor.
Bugünkü Tüm Yazıları
Navlunlar da 'Durgunluk' diyor
Yayın tarihi: 8 Eylül 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/09/08//haber,71E033C65CC5459681519A7621A3259E.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.