Dönüp dolaşıp konuyu kendime getiriyorum zannetmeyin. Konu otomobil olunca her yol bir şekilde
'Sandık'a çıkıyor. Geçtiğimiz haftalarda Türk yan sanayicilerin ihracatta yaşadıkları 'Sandık' sıkıntısını yazmıştım. Bugün ise otomotivcilerin tasarımda ilham aldıkları bir balıktan söz edeceğim;
'Sandık Balığı' ndan
Küresel ısınma, özellikle otomobilde sürtünme kuvvetini yani aerodinamikliği öne çıkardı. Çünkü tasarımda yapılacak en ufak değişiklik aracın hareket sırasında hava sürtünmesinden kaynaklanan enerji kayıplarını azaltarak, yakıt tasarrufu sağlayabiliyor.
1900'lerde 0.9 gibi yüksek olan otomobillerin sürtünme katsayısı
2000'li yıllarda 0.3'e kadar düştü. Aerodinamik açıdan günümüzün en ideal örneklerinden birisi olan
Toyota Prius modelinde sürtünme katsayısı 0.26'ya kadar çekildi. Fakat, tasarımcılar yetinmeyip daha düşük sürtünme katsayısı için çalışmalarını sürdürdüler.
Tasarımcılar aracın sürtünme katsayısını düşürmek için doğadan özellikle balıklardan esinleniyor. Köpekbalığı, yunuslar aerodinamik özellikleri sayesinde tasarımcılar için ilham kaynağı olan ve çok bilinen örnekler. Ancak,
Mercedes-Benz tasarımcıları Bionic-Car adlı konsept çalışmasında çok fazla bilinmeyen bir balıktan esinlendi. Yunuslar ve köpekbalıkları kadar hızlı yüzemeyen ancak çevik hareketleri olan bu balığın adı
Sandık Balığı. İnternetteki araştırmada bu balıkla ilgili ilginç bilgilere ulaştım.
Mercan kayalıklarda yaşayan gövdesi kuvvetli kaslarla desteklenmiş özel bir yapıya sahip balığın, yüksek basınçlara ve çarpışmalara dayanabilecek bir derisi var.
Yiyecek bulmak için manevra kabiliyeti yüksek yaratılmış Sandık Balığı, otomobiller için ihtiyaç olan birçok özelliği bulunduruyor. Balığın dış derisi kemikli altigen plakadan oluşuyor ve zırh görevi yapıyor. Bu zırh ona hem sağlamlık kazandırıyor hem de yaralanmalardan kurtulmasını sağlıyor. Diktörgen prizmaya benzer yapısı, otomobil tasarımında da tercih edilen bir özellik.
Sonuçta,
Sandık Balığı taklit edilip tasarlanan otomobilde, ilginç sonuçlara ulaşıldı.
Konsept otomobilin sürtünme katsayısı 0.19'a kadar indi. Bu otomotiv dünyasında çok düşük sürtünme katsayılarından biri oldu.
Aerodinamik özelliği sayesinde sınıfında ki otomobillerden yüzde 20 daha ekonomik olan bu otomobil,
doğanın aslında tüm sorunlara çözüm olabileceğinin en iyi göstergesi.
Yayın tarihi: 8 Eylül 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/09/08//sandik.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.