kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 12 Ocak 2008, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Cepte reklam ''çılgınlığı''

Yeni Haber
Kitlesel reklamlar yerine gelişen teknolojiyi kullanan firmalar, reklamlarını cep telefonları aracılığıyla ''istem dışı da olsa'' hedef müşteri kitlelerine ulaştırırken; bunun, tüketici haklarına aykırı olduğu bildirildi.

Tüketici Haklar Merkezi (TÜ-MER) Genel Başkanı Ömer Keser, birçok firmanın, reklamlarını cep telefonu mesajıyla göndermeyi alışkanlık haline getirdiğini ifade etti.

Keser, herhangi bir gazeteye ilan verdiklerinde, gazetenin günlük tirajına göre bedel ödemek zorunda olan firmaların, cep telefonu aracılığıyla reklam giderlerini düşürdüğünü söyledi.

İstem dışı gelen cep mesajları konusunda çok sayıda şikayet aldıklarını; bu şikayetleri servis sağlayıcılarına da ilettiklerini; ancak, henüz sonuç alamadıklarını belirten Keser, şöyle devam etti:

''Reklamlarını yaptırma peşinde koşanlar, aslında bu yolla antipati topluyor. Cep telefonu kullanıcısı gün boyu gelen onlarca mesajı 'belki önemlidir' diye okumak zorunda kalıyor. Bu sayede söz konusu firma, hedef kitlesine birebir ulaşmış oluyor. Ancak, bir de sakıncalı site reklamları var. Bu reklamlar, özellikle 18 yaşından küçük olanlar için son derece tehlikeli. Aileler, internette sakıncalı siteleri engelleseler bile cep telefonunu kontrol altında tutma şansları yok. Bu tür reklama başvuranlar, tüketici haklarını çiğnedikleri gibi, etik dışı davranışta da bulunmuş oluyorlar.''

Keser, cep mesajıyla reklam gönderilen kişinin yurt dışında bulunması halinde mesaj bedeli nedeniyle maddi külfete de girdiğine dikkati çekerek, ''Bu külfeti ödetmeye hiç kimsenin hakkı yok. Cep telefonları şahsa özeldir ve isteği dışında bu numaraların hiç kimseye verilmemesi gerekir'' dedi.

NUMARALARIN TESPİTİ

Mesajla reklam gönderenlerin, telefon numaralarını nereden tespit ettikleri konusunda net bilgiye ulaşamadıklarını ifade eden Keser, şöyle dedi:

''Servis sağlayıcılarıyla yaptığımız görüşmelerde, telefon numaralarını
vermediklerini iddia ediyorlar. Ancak, bunu inandırıcı bulmuyoruz.
Çünkü, bir firmanın milyonlarca kişinin cep numarasına ulaşması mümkün
değil. Bir de servis sağlayıcılar 'tüketici bu mesajları istemiyorsa,
bize yazılı olarak başvuruda bulunması gerekir' diyorlar. Oysa, bu
mesajları isteyenlerden yazılı başvuru beklenmeli. Burada aldatmaca söz
konusu.''

Tüketicilere çağrıda bulunan Keser, istem dışı mesaj alan herkesin gerek internet üzerinden gerekse dilekçe ile başvurarak, bu mesajlardan duyduğu rahatsızlığı dile getirmesini isteyerek, ''Başvuru sahibi, kendisine bilgi verilmesini, aksi takdirde mahkemeye başvuracağını bildirmeli'' dedi.

AA