kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 21 Ağustos 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Plastik poşetten vazgeçin!

ESEN EVRAN
Tüm dünya, küresel ısınmanın en büyük nedeni olan plastik hammaddeli poşet tüketimini azaltmaya çalışıyor Türkiye'de ise poşet kullanımını sınırlama çalışmaları müşteri direnci yüzünden sonuç vermiyor. Marketler, alternatif torba arayışında ..
Tüm dünya plastik poşetlerin kullanımını sınırlama konusunda 2000 yılından beri önemli yol alırken, Türkiye bu konuyu yeni yeni tartışmaya başladı. Türkiye'deki market zincirleri, çevreci örgütlerin de baskısıyla iki yıldır bu konuda çözüm üretmeye çalışıyor. Ancak müşteri kaybetme korkusu yüzünden parayla poşet satma uygulamasına bir türlü geçilemiyor. Ambalaj Sanayicileri Derneği verilerine göre Türkiye'de faaliyet gösteren 2 bin 500 şirketin 200'ü plastik poşet üretiyor. Bunların içinde yüksek teknolojiyle çalışanların sayısı ise sadece 50. Geri kalanı, plastik atıkları temizlemeden eritiyor ve işte o pazarlarda gördüğümüz siyah poşetler üretiliyor. Bunu yapmak için 20 bin Euro'luk bir makine edinmek yeterli.

TEKRAR KULLANIM ŞART
Avrupa'da market zincirleri, plastik yerine nişasta hammaddesinden yapılan poşetlere dönmeye başladı. Diğerine göre iki misli pahalı olan bu poşetler, marketlerde parayla satılıyor ve müşteriler tarafından defalarca kullanılabiliyor. Türkiye'de ise market kasalarındaki poşetler, ihtiyaçtan fazla alınarak evde çöp poşeti olarak kullanılıyor. Türkiye Erozyonla Mücadele Vakfı (TEMA) Migros, Carrefour, Metro gibi perakende zincirlerini bir araya getirerek poşet kullanımının kısıtlanmasını istedi. TEMA Kaynak Geliştirme Bölüm Başkanı Yeşim Beyla, rekabet ortamı nedeniyle marketlerin bu konuda çekimser davrandıklarından yakınarak, "Önce tüketicinin bilinçlenmesi gerek" dedi.

MARKETLER ARAYIŞTA
Türkiye'de sadece Migros'a yılda 250 milyon müşteri geliyor. Ortalama 4 poşet tüketildiği hesaplandığında yıllık tüketim 1 milyarı aşıyor. 2000'lerin başında müşterilerine bez torba dağıtan Migros, bu uygulama benimsenmeyince, şimdi doğada yok olabilen poşet üretimini deniyor. Bu poşetleri parayla alan müşterilerin kartlarına da puan yüklenmesi ve böylece uygulamanın cazip hale getirilmesi amaçlanıyor. Türkiye'de geçtiğimiz yıl 80 milyon adet poşet tüketilen Tesco-Kipa, poşet sarfiyatını düşürmek için bu yıl marketlerde 'hayat boyu' kullanılabilecek poşetleri 1 YTL'ye satışa sunmaya hazırlanıyor. Bu poşetleri satın alanlar, zamanla yıprandığında geri getirip yenisi ile değiştirebilecek. Carrefour'da da yaklaşık 150 milyon müşteri, yılda 500 milyona yakın poşet tüketiyor. Carrefour'da polietilen yerine poli laptik asit (PLA) hammaddesi ile üretilen ve doğaya dost poşetler, 1 YTL fiyatla satılıyor. Ancak müşteriler bu poşetleri satın almaya yanaşmıyor.