THY arayışta
Özel havayolları, Türk Hava Yolları'nın pilotlarını transfer etmesinden ciddi anlamda rahatsız. Bir nevi milli havayoluyla özel havayolları bu sebepten kavgaya tutuşmuşlar gibi. Pilotlar ise karşılarına çıkan THY fırsatını, ilke falan dinlemeden değerlendiriyorlar. THY'yi bir nevi devlet kapısı, garantili bir iş imkanı olarak gördüklerinden, özel havayollarının maddi imkan ve destekleriyle uçak tip eğitimi ve sertifikasyon alıp, gidip THY'ye başvuruyorlar. Çağrıldıkları zamanda istifayı basıp, 'Arkalarına bakmadan ben gidiyorum' diyorlar. Son dönemde, THY'ye yeni uçaklar katıldıkça ve gelecek günlerde de pilota olan ihtiyaçlar daha net bir şekilde ortaya çıktıkça, özel havayolları hop oturup hop kalkıyor. Şu ana kadar sektörün bu sorununa çözüm bulunmuş değil. Ordudan ayrılan pilotları hafif bir eğitimle uçağın 'first officer' (ikinci pilot) koltuğuna oturtmak mümkündü. Şimdi böyle bir yetişmiş insan gücü yok ve özel kaynaklardan pilot yetiştirilmesi içinde kimse adım atmış değil.
PİLOT SIKINTISI Özel havayollarının bir türlü birliktelik sağlayamamaları sebebiyle bu hallere düştükleri söylenebilir. Fakat aynı durum THY için de geçerli. Şimdiye kadar hazır elamana konup, geleceği planlamamaları, ülkeye pilot yetiştirecek kurumlara yardımcı olmamalarının cezasını çekiyorlar. Fakat, gelinen noktada ortak bir çözüm bulunması gerekir. THY'nin özel sektörü rahatsız edecek, şirketleri sıkıntıya sokacak şekilde pilot transferi yapmasının kabul edilir bir tarafı yok. Bir an önce Türk Hava Kurumu ya da üniversiteler kanalıyla pilot yetiştirme hevesine kapılıp, paraları bir yerlere gömmeden, bu konuda yetkin olan özel uçuş okullarıyla yola çıkılması gerekir. Özel teşebbüs hem kendi hava yollarımız için hem de bölgemizdeki diğer ülkelerin şirketleri için pilot yetiştirecek hale gelirse, bundan Türkiye kazançlı çıkacaktır. THY ve özel havayolları da bu tarz sorunlar yaşamayacaktır.
*** THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu bir süre önce yaptığımız görüşmede, 'Kanadalı Bombardier'in bölgesel uçakları bizim coğrafyaya uygun değil' demişti. Ancak, hafta içi, THY'- de Bombardier'in bölgesel uçakları için yine hareketli günler başladı. US Airways'in iflasın eşiğine gelmesi sebebiyle bir leasing şirketinin bu havayolu adına verdiği 15 uçak açıkta kaldı. Dolayısıyla uzun süredir bölgesel uçak arayan THY'ye bu uçaklar teklif edildi. Şimdilik konu masada, Türkiye coğrafyasına uygun bulunur, yönetim de onaylarsa kısa sürede Bombardier uçakları, Anadolu semalarında uçabilir. Fakat, bir başka gelişme de Brezilya'da söz konusu. Zira Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ve THY Teknik Genel Müdür Yardımcısı Temel Kotil de Brezilya'da Embraer'in bölgesel uçaklarını inceliyorlar. Son yılların gözde uçaklarını imal eden ve büyük siparişler alan Brezilyalı Embraer'e THY yönetimi ilk başlarda oldukça soğuk davrandı. Aycell kanadından Avea'nın Yönetim Kurulu Üyesi olan Erkan Topal, Brezilya'ya mektup yazıp, 'THY Yönetimiyle diyaloğum var. Embraer'in Türkiye temsilciliğini üstlenebilirim' teklifiyle devreye girme talebine de Brezilya sıcak bakmadı. Ancak, geçen sürede THY Yönetimi her iki şirketi ve uçaklarını yakından tanıdı. Şimdi karar verme aşamasındalar. Bakalım Unakıtan ve Temel Kotil Brezilya'dan nasıl bir haberle dönecek? THY'ye bölgesel uçağı Bombadier mi, Embraer mi satacak?
|