kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
31 Mart 2009, Salı
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Kriz stresine sigara ve çikolata

CİHAN
Giriş Saati : 31.03.2009 14:27
Güncelleme : 31.03.2009 20:12
Yeni Haber
Komsomolskaya Pravda gazetesi ekonomik krizin etkisinde olan Rusya halkının giyim başta olmak üzere gıda ve sağlık alanında da iktisat yapmaya başladıklarını yazdı...
Krizle birlikte tüketimi artan iki ürün ise sigara ve çikolata. Stresten sigaraya yönelen Rusya, yaygın olan hediye kültürünü devam ettirebilmek için ucuz çikolata hediyelere yöneliyor.

Şubat-Mart 2009 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre sigara ve çikolata tükemi yüzde 3-5 artış gösterdi.

Rus kamuoyu araştırma şirketi VTSİOM, Rusya genelinde kriz nedeniyle yaptığı araştırmaya göre kriz Rus vatandaşlarını kötü etkiledi ve son ayda ailelerin yüzde 56'sının geliri azaldı. Rusların yüzde 85'i gıda ve hizmet sektöründe fiyat artışlarıyla karşı karşıya kaldı. Halk da gıda, elbise ve ilaç için dah az para harcamaya başladı.

VTSİOM Başkanı Valeriy Fyodorov, krizin tüm Rusları etkilediğini belirtti. Fyodorov, "Etkiledi, ama herkesi farklı etkiledi. Fakir yine fakirleşti, zengin insanlar da kendilerine çeki düzen vermeye başladı. Ancak bu daha düşük oranda." dedi.

VTSİOM bu yılki araştırmalarını geçen yılki Şubat ayında yapılan araştırmalarla karşılaştırdı: Gıda ürünlerine paraları yetmeyen Rus vatandaşlarının sayısı iki kat arttı (yüzde 8'den yüzde 14'e). Yiyeceğe para bulan, fakat elbise almakta mali sıkıntı çeken vatandaşların sayısı ise yüzde 28'den yüzde 32'ye yükseldi. Araştırmalara göre, vatandaşların bu düzeyi 2005 yılındaki durumlarına geri döndü.

Rublenin dolar karşısında düşmesi de vatandaşlara tuz biber oldu. Ocak ayında vatandaşlar rublenin zayıflaması Rusları çok kötü etkiledi. Rusya İstatistik Kurumu Rosstat'a göre Mart ayında perakende ticari hacmi yüzde 4,3 düştü.

Diğer taraftan Rusların kriz ortamında tükettikleri en çok ürünün de sigara ve çikolata olduğu ortaya çıktı. Ruslar sigara içmekle kriz stresini atmaya çalışıyor. Çikolata ise pahalı hediyelik eşyaların yerini tutmaya başladı. Ruslar kriz nedeniyle sevdiklerine hediye olarak pahalı eşya yerine çikolata almayı tercih ediyor. Sigara ve çikolata satışları son iki ayda yüzde 3-5 arasında bir artış gösterdi.

VTSİOM'un araştırmasında şu tablo ortaya çıktı:

Kriz nedeni ile hangi ürünleri daha az almaya başladınız?

Dayanıklı tüketim malları- yüzde 50
Elbise ve ayakkabı- yüzde 42
Eğlence- yüzde 30
Tatil- yüzde 29
Tedavi ve ilaç- yüzde 24
Beyaz eşya- yüzde 20
Gayrımenkul ve araba- yüzde 18
İletişim- yüzde 17
Ulaşım- yüzde 16
Küçük beyaz eşya- yüzde 15
Lüks tüketim- yüzde 14
Kamu hizmetleri- yüzde 16
Eğitim- yüzde 6
Diğer- yüzde 12
Soruyu yanıtlamakta zorlananlar- yüzde 4