Havacılığı sıkıntılar bekliyor
Henüz yaz sezonu tam olarak başlamadan İstanbul Atatürk Havalimanı bu yükün altından kalkamayacağına dair işaretler veriyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) iç ve dış hatlara yönelik kesin tedbirler almak zorunda. Güvenlik kontrollerinin sıkı tutulması sebebiyle oluşan uzun kuyruklar büyük sorun. Yeni x-ray cihazlarına ve personele ihtiyaç olduğu kesin. Türk Hava Yolları'nın (THY), yeni sezona uçak yetiştirememesi ve bazı uçakları elinden çıkarması da milli havayolunun handikabı. Halen THY, uçak alımında nasıl bir adım atacağını kendinden ve dış etkenlerden kaynaklanan sebeplerden belirlemiş değil. Sezonu kiralık uçaklarla geçirme durumu söz konusu. İç ve dış hat yolcusunun artmasına paralel olarak havacılık sektörüne yön veren kuruluşların DHMİ, THY ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün yeterli adım atmaması halinde bu yaz havacılıkta problemler artarak devam edecek. Fakat sektörle kimsenin gerektiği gibi ilgilenmediği ortada olduğundan yazın kesin sıkıntılar olacak. İstanbul ve Antalya ise bunu en fazla hissedecek meydanların başında yer alıyor.
Terminallerde Yeni Yöntem Geçen hafta Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılan terminallerin DHMİ'ye teslim tarihi yaklaştığında durumun ne olacağını sormuştuk. DHMİ Genel Müdürü Mahmut Tekin, YİD terminallerini gündemlerine aldıklarını, mevcut yasanın yerine kaim olacak bir çalışmaya ihtiyaç duyulduğunu belirtti. Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'ni işleten Tepe-Akfen-Vie (TAV) konsorsiyumu 2 Temmuz 2005'e kadar işlettikten sonra DHMİ'ye teslim edecek. Antalya Dış Hatlar Terminali ise 1 Ağustos 2007'de DHMİ'nin kontrolüne geçecek. Ancak bu terminallerin özel sektörden, yeniden devletin işletmeciliğine geçmesi elbette mantıklı değil. Hazır terminale kim daha fazla para verirse işletmeciliği de ona emanet edilmeli. Çözüm bu. Fakat kesinlikle 3-5 yıllığına bu terminaller ihale edilmemeli. Asgari işletme süresi 15 yıl olmalı ki, gelen işletmeci kendisine pazarlama hedefi koyabilsin.
|