kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
17 Kasım 2008, Pazartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
İSTIKLAL MARŞI'NI EN GÜR SESLE DENİZ OKUYOR Deniz Ersen sekiz yaşında ve ikinci sınıf öğrencisi. Spastizite nedeniyle yürüme zorluğu çekiyor. Henüz anne karnındayken babası trafik kazasında ölmüş. Deniz o acı nedeniyle erken dünyaya gelince spastik olmuş. İstiklal Marşı'nı en gür sesle söyleyen öğrencilerden biri, marş söylerken yanında duran müdüre, "Beni onurlandırdınız hocam" diyor.

Aynı sıralarda engelleri aşmayı öğreniyorlar

Esra Tüzün Barış Erdoğan
17.11.2008
Türkiye'de engellilere yönelik okul sayısı sadece 561. Ankara'daki Gökkuşağı İlköğretim Okulu ise beyin hasarlı miniklerle engelsiz çocukların birlikte okuduğu tek okul. Böylece engelsiz minikler de, yardımlaşmayı öğreniyor ve duygusal gelişimlerini tamamlıyor..
Türkiye'deki engellilerin en büyük dertlerinden biri özel eğitim okullarının kapasitesinin yetersiz oluşu. Engellilere yönelik 561 okulda sadece 28 bin 252 öğrenci eğitim görüyor. Zihinsel engellilerle ilgili eğitim veren okulların ve iş eğitim merkezlerinin kapasitesi ise 7 bin 203. Ankara'da bulunan Gökkuşağı İlköğretim Okulu da, beyin hasarlı çocuklar için önemli bir eğitim merkezi. Burası, Türkiye'de beyin felçli çocuklarla engelsiz çocukların birlikte eğitim gördüğü tek okul. Bazı ailelerin tepki göstermesine karşın bu okulun her sınıfında beyin hasarlı bir çocuk yaşıtlarına yetişmek için çaba harcıyor.

BAZI VELİLER ÇOCUKLARINI ALDI
Gökkuşağı İlköğretim Okulu'na tam 350 öğrenci bulunuyor. Bu çocuklardan 96'sı spastik, yani değişik nedenlerle beynin zedelenmesi sonucu kasları kasılan, hareket bozukluğu çeken çocuklar. Okulun bir tarafında bu çocuklara özel eğitim veriliyor. Rehabilitasyon yapılıyor, yoga, fizyo terapi ve uyum dersleri veriliyor. Başarılı olurlarsa normal sınıflarda diğer çocuklarla birlikte okuma şansı yakalıyorlar. Tuvaletler, sıralar okulun bahçesi, koridorları bedensel özürlü çocukların da rahatlıkla yararlanabileceği gibi dizayn edilmiş. Engelsiz çocuklarla spastikler yan yana sıralarda oturuyorlar. Bu yüzden sınıf mevcutları 15 kişiyi aşmıyor. Aynı sınavlara giriyorlar. Henüz açılalı iki yıl olan bu okul başta çok tepki görmüş. Ailelerden bazıları çocuklarını "Çocuğumuz normal spastik çocuklarla aynı sınıfta okursa geri kalır" diye okuldan almış. Ancak bunların sayısı beş on kişiyi geçmemiş.

ÖĞRETMENE DE ÖZEL EĞİTİM
Burada öğrenim hakkı kazanmak için 250 öğrenci daha sırada bekliyor. Üstelik onlar kendilerine bu şekilde eğitim görebilecekleri başka bir okul bulamadıklarından, çalabilecekleri bir kapı da yok. Okulun öğretmenlerinden Aysun Yetim, 13 yıllık öğretmen olduğu halde bu öğrencilere birlikte eğitim verebilmek için özel bir eğitimden geçmiş. "Bu çocukları geriye değil, ileri götüren bir eğitim, engelli arkadaşlarına yardım ederken öğrenciler daha fazla tekrar edip daha kolay öğreniyorlar" diyor.

MÜDÜRÜN ÇOCUĞU DA SIRADA'
Okul müdürü Osman Dolgunyürek'in çocuğu da spastik.. Ve o da diğer 250 çocuk gibi okul için sıranın gelmesini bekliyor. Ortak eğitimin çocukların duygusal gelişimi için önemine işaret eden Dolgunyürek şöyle diyor: "Çocuklar bir arada eğitim haklarını kullanıyorlar. İtiraz eden velilerimiz oluyor, çünkü onların önünde OKS ÖSS gibi zorlu yollar var. Çocuğunun başarısızlığının nedeni olarak sınıfındaki engelli öğrenciyi görebilir. Ancak buradaki engelsiz çocuklar liderlik özelliği kazanıyorlar, merhameti, yardımlaşmayı öğreniyorlar. Ama ben buradaki öğrencilerimizin çok iddialı olacağına inanıyorum. Şu anda Ankara'daki toplam 756 okul arasında başarı sıralamasında 183'üncü sıradayız, seneye ise ilk yüze girmek istiyoruz. Bugün burada eğitim gören engelsiz çocuklarımız, çocuğum doğduğunda yaşadığım bocalamayı yaşamayacak çünkü bunun hayatta herkesin başına gelecek bir durum olduğunu bilerek büyüyorlar."

YARIN: Down Sendromlu bir Olimpiyat Şampiyonu