kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
17 Kasım 2008, Pazartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Büyük resim için tıklayın

Türkler giyim ve eğlenceden kıstı cebindeki parayla borcunu kapattı

Pınar ÇELİK EKONOMİ
17.11.2008
Krizde tüketici davranışları üzerine yapılan iki araştırmadan da ortak sonuçlar çıktı. Türk tüketicisi kriz döneminde harcamalarında en çok giyim-eğlenceden kıstı, tasarruf yerine borç ödedi..
Uluslararası araştırma firması Nielsen ve denetim firması Deloitte'un tüketici harcamaları üzerine yaptığı anketler Türk tüketicisinin kriz sonrası alışveriş davranışlarını da ortaya koydu. İlk olarak bayram ve yılbaşı alışverişlerinde kısıntıya gitmeyi planlayan tüketici en çok giyim, eğlence ve kişisel bakım harcamalarına sınır getirecek. Global arenada Doğu Avrupa harcamak, Batı Avrupa ise tasarruf etmek üzerine odaklandı. Türkiye ise Batı Avrupa eğiliminde ancak bir farkla. Global arenada zaruri ihtiyaçlar dışında kalan para ile Türkiye borç ödemeyi ilk sıraya koyarken diğer ülkeler birikim yapmayı tercih ediyor.

KRİZ BİR YILDA BİTER
Anketlere katılan tüketiciler 2009 yılı sonu itibariyle işlerin daha iyi olacağını düşünüyor. Türkiye'de her sekiz tüketiciden biri, ABD'de ise her altı tüketiciden biri ekonomik durgunluğun bir yıl içinde aşılacağına inanıyor. 2009 yılında ekonominin kötüleşmesini bekleyen Türk tüketicisi bu süre zarfında özellikle bayram dönemiyle başlayacak ilk altı ayda gıda ve enerji fiyatlarındaki artışı gerekçe göstererek harcamalarını azaltmayı planlıyor. Tüketicilerin yarısından fazlası ekonomik krizin doğrudan kendi bütçesine etki edeceğini düşünürken, tatil ve eğlence harcamaları için hem Türk tüketicisi hem de diğer ülkeler daha önce yapmadıkları özel bütçeler hazırlıyor.
Haberin fotoğrafları