|
|
|
|
Türkiye'ye Dair İlerleme Raporu'nun Sonuçları
Avrupa Birliği Konseyi Aralık 1999'da Türkiye'nin katılım için aday olduğuna karar verdiğinde, Türkiye'nin demokratik bir sistemin temel özelliklerine sahip olmakla birlikte, aynı zamanda insan hakları ve azınlıkların korunması alanında ciddi eksiklikler sergilediği değerlendirmesi yapıldı. Avrupa Komisyonu 2002'deki İlerleme Raporu'nda, adaylık statüsü verilmesi kararının, Türkiye'yi bir dizi temel ama halen sınırlı reformu kabul ederek dikkate değer bir gelişme kaydetmeye teşvik ettiğini saptadı. O dönemde, bu önlemlerin çoğunun uygulamaya koyulması ve Kopenhag Siyasi Kriterleri'nin yerine getirilmesi için daha pek çok konunun ele alınması gerektiği açıktı. Bundan hareketle, Avrupa Birliği Konseyi Aralık 2002'de Türkiye'nin siyasi kriterleri yerine getirip getirmediğini 2004 sonunda yeniden değerlendirmeyi kararlaştırdı.
Katılım Ortaklığı'nın öncelikleri doğrultusunda üç yıllık bir dönemde (2001-2004) bir dizi anayasal ve yasal değişiklik kabul edilerek siyasi reformlar gerçekleştirildi. 2001 ve 2004'te iki büyük anayasal reform yapıldı ve Şubat 2002 ile Temmuz 2004 arasında Meclis sekiz yasama paketini kabul etti. Medeni Kanun ve Ceza Kanunu dahil, yeni yasalar kabul edildi. Bu reformların uygulanmasıyla ilgili çok sayıda yasa, yönetmelik, kararname ve genelge çıkarıldı. Hükümet reformların daha iyi uygulanmasını sağlamak için büyük adımlar attı. Reformları tüm alanlarda izlemek ve pratikte yaşanan sorunları çözmek için İnsan Haklarından sorumlu Başbakan Yardımcısının başkanlığında oluşturulan bir organ olan Reform İzleme Grubu kuruldu. Temelde önemli ilerleme kaydedilmekle birlikte reformların uygulanması düzensiz.
|
|
|
|
|