|
|
|
|
Türkiye'ye Dair İlerleme Raporu'nun Sonuçları
Kişilerin serbest dolaşımını sağlamaya yönelik ilerleme olmadı ve bu konudaki mevzuat uyumu hâlâ çok erken bir aşamada. İdari kapasitenin kapsamlı olarak yenilenmesi gerekiyor. Hizmet sağlama serbestisi konusunda, sigorta sektörü hariç, mali hizmetler konusunda bir takım ilerlemeler sağlansa da, finans dışı sektörlerde hiçbir gelişme olmadı. Özellikle finans dışı sektörlerde pazara girişte kısıtlamalar var. Mesleki hizmetler alanında bir önceki rapordan bu yana ilerleme sağlanmadı. Kişisel bilgilerin korunması konusunda müktesebatla uyumun sağlanması gerekiyor. Kişisel bilgilerin korunmasıyla ilgili bir yapılanma oluşturulmalı ve mali hizmetleri denetleyen mevcut kuruluşların bağımsızlığı güvenceye alınmalı. Yabancılara yönelik kısıtlamalar da kaldırılmalı. Sermayenin serbest dolaşımı konusunda müktesebatla uyum sınırlı kalmaya devam ediyor. Kara para aklanmasının engellenmesine yönelik hükümlerin kabul edilmesi ve yabancıların yatırımlarına yönelik kısıtlamaların kaldırılması öncelik teşkil etmeli. Bu alanda sağlanacak iyileşmeler, doğrudan yabancı sermaye yatırımının akışını kolaylaştıracak.
Şirketler hukuku konusunda müktesebatla uyum çok sınırlı kalıyor. Bununla birlikte, fikri ve sınai mülkiyet haklarının korunması kapsamında korsancılıkla mücadele için önemli çabalar sarf edilmekle birlikte, yetersiz idari kapasite kısıtlayıcı oluyor. Rekabet politikası açısından, anti-tröst mevzuatına ilişkin müktesebat uyumu kayda değer ve ilerleme tatminkâr şekilde sürüyor. Buna karşılık, Gümrük Birliği'ne dahil edilmesine rağmen devlet yardımları konusunda müktesebata uyum hayli sınırlı. Devlet Yardımlarına dair yasanın kabul edilmesi ve devlet yardımlarını denetleyen bir yapının kurulması önemli konular. Çelik sektörü için kabul edilebilir bir yeniden yapılanma programını hazırlamak için daha fazla çaba harcanması gerekiyor.
Bir önceki rapordan bu yana tarım alanında çok az ilerleme sağlandı ve genel olarak müktesebata uyum sınırlı kaldı. Özellikle veterinerlik, bitki sağlığı ve gıda alanlarında ilerleme gerçekleşmekle birlikte, etkin bir uygulamanın sağlanması için iç hukuka aktarım ve idari kapasite hâlâ yetersiz. Kırsal kalkınma, hayvan hastalıklarının ortadan kaldırılması ve ilgili idarelerin yeniden yapılandırılması öncelikler olarak değerlendirilmeli. Balıkçılık alanındaki ilerleme çok sınırlı. Kaynak yönetiminin yanı sıra, denetim ve kontrol kapasitelerinin güçlendirilmesine yönelik çabaların artırılması gerekiyor.
Hava ulaşımı hariç tüm ulaştırma alanlarında, belli bir ilerleme kaydedilebildi. Ancak genel uyum sınırlı kalıyor ve tüm ulaşım şekillerinde sorunlu konular yer alıyor. Özellikle deniz taşımacılığında, alıkoyma oranı AB ortalamasının oldukça üzerinde kalıyor ve Türkiye, Liman Devleti kontrollerine dair Paris Mutabakat Zaptı sekreteryasının kara listesinde yer alıyor. Kıbrıs bandıralı ya da Kıbrıs'tan gelen gemilerin Türk limanlarına girişine hâlâ izin verilmiyor. Müktesebatın iç hukuka aktarımı, uluslararası anlaşmalara bağlı kalınarak gerçekleştirilmeli. Ulaştırma Bakanlığı'nın personel sayısı ve kapasitesinin önemli ölçüde güçlendirilmesi gerekiyor. Vergilendirme konusunda, dolaylı vergilendirmede sınırlı ilerleme kaydedilirken, doğrudan vergilendirme veya idari işbirliği alanlarında hiçbir ilerleme olmadı. Genel olarak, Türkiye'nin malrejimi müktesebatla kısmen uyum içinde bulunuyor ve bu başlık altındaki tüm alanlarda önemli çabaların sarf edilmesi gerekiyor. Özellikle KDV, muafiyetlerin kapsamı ve uygulanan oranlar konularında uyum gerekli. Dolaylı vergilendirmede ise, özel tüketim vergisi ithal ürünleri cezalandırmamalı. Ayrıca, özellikle verginin tahsilatında iyileşme sağlanabilmesi için idari kapasitenin kayda değer bir şekilde güçlendirilmesi gerekiyor.
|
|
|
|
|