Yeni servisler değişimi başlatacak
GSM penetrasyonunun yüzde 50'leri geçtiği ülkemizde, internet penetrasyonunun hala yüzde 20'lerin altında olması bir takım işlerin yanlış yapıldığını gösteriyor. Oysa ki, gelecek yıllarda herşey Internette olacak. Türk Telekom'un ADSL yatırımlarının gecikmesi, yeterli sayıda ve kalitede olmaması, internet penetrasyonunun düşük seviyelerde kalmasında etkin rol oynayan nedenlerden biriydi. İnternet Servis Sağlayıcılar (ISS) da, kaliteli ve katma değerli hizmetler üretip, müşterilerine sunmak yerine, birbirleri ile fiyat savaşına girerek, kendilerini yatırım yapamaz, kaliteli hizmet sunamaz duruma soktu. Kablo operatörleri de ISS'lere kablo altyapısı üzerinden internet hizmeti sunma imkanı sağlayamadı. Türk Telekom'u satın alan Oger Telekom'un oluşturabileceğı akıllı stratejilerin, hem alternatif telekom şirketleri, hem de mobil operatörleri için rekabetçi ortam doğurması bekleniyor. Türk Telekom'a rakip olması beklenen alternatif telekom şirketlerinin, özellikle liberalizasyon sonrası sabit hat paylaşımının da kısa sürede gerçekleşmeyeceği gerçeği doğrultusunda, en az 300 milyon dolarlık yeni kablosuz teknolojilere ve katma değerli servislere yatırım yapması gerekecek. Liberalizasyon ve Türk Telekom'un satışı sonrasında, ülkemizde de en az 2 tane güçlü alternatif telekom şirketinin oluşması ve telekom pazarında oluşacak rekabette varlıklarını göstermeleri bekleniyor. Günümüz kablosuz erişim teknolojileri, mobil operatörleri bile gelecekte zorlayabilecek imkanlar sunuyor. Bu teknolojiler, tamamiyle Internet tabanlı olup, geniş band üzerinde her türlü veri iletişimi, telefon görüşmesi ve TV, film, video konferans gibi uygulamaları sunabilecek altyapıyı içeriyor. Ayrıca, üzerinde her türlü uygulamanın gerçekleştirilebileceği Internet tabanlı santrallerin, telefonların ve softswitch teknolojilerinin kullanımı, alternatif telekom şirketlerine rekabet avantajı sağlayacak. Oger Telekom, özellikle ilk yıl sunması beklenen katma değerli hizmetlerle, Avea'nın rakipleri karşısında avantajlı duruma gelmesini sağlayabilir. Telsim'i işi bilen bir Avrupalı şirketin satın alması, pazardaki rekabeti daha da renklendirebilir Mobil altyapı üzerinde gerçekleştirilecek Internet uygulamaları ise, gelecek yıllarda büyük ölçüde artacak. Japonya'da cep telefonu penetrasyonunun hızlı bir şekilde artmasını sağlayan sohbet, çöpçatanlık, alışveriş, eğlence vb. i-Mode uygulamalarının benzerleri henüz batı dünyasında başarılı olmadı. Yaşam şartları ve kültür farkını dikkate alarak, tüketiciyi cezbeden hizmetlerin geliştirilmesi ve sunulması, i-Mode uygulamalarını Japonya' da sabit hatlar üzerinden bile kullanılır hale getiriyor. Telekom dünyasında operatörlerin başarısı, gerçekleştirecekleri Internet tabanlı geniş band altyapılara, müşteri memnuniyeti odaklı kaliteli ve ucuz katma değerli hizmetlere, sunacakları uygulamaların çeşitliliğine ve yaygınlığına bağlı olacak. Tabii ki, burada pazarlamanın gücünü de unutmamak gerekiyor. Regülasyonların daha çok önem kazanacağı döneme giriyoruz. Sektörde rekabetin getireceği hareketlilik ve renklilik engellenemeyecek.
BÜLENT YILDIRIM
|