kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
20 Kasım 2008, Perşembe
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Osmanlı Cumhuriyeti’nde Ata Demirer Padişah 7. Osman’ı canlandırıyor.

Sıra insani yönleriyle padişah tartışmasında

OLKAN ÖZYURT SABAH
20.11.2008
Gani Müjde, yarın vizyona girecek Osmanlı Cumhuriyeti'nde filmin padişahını insani olarak resmediyor. Mustafa filminden sonra bu kez Osmanlı padişahının insani yönleri tartışılacak..
Can Dündar'ın belgesel filmi Mustafa üzerindeki, Mustafa Kemal Atatürk'ün 'insani' yönlerinin yarattığı tartışma hâlâ sürüyor. Gani Müjde de yeni filmi Osmanlı Cumhuriyeti'nde hayali bir padişah 7. Osman'ı, Dündar gibi 'insani' olarak ele alıyor. Sezonun iddialı filmlerinden Osmanlı Cumhuriyeti dün ilk defa basın gösteriminde görücüye çıkınca sinema yazarı Uğur Vardan bu benzerliğe dikkat çekti. Vardan "Mustafa'ya kızanlara müjde! Gani Müjde, eksik parçaları tamamlıyor, bu kez karşımızdaki 'insani' yönleriyle padişah..." diyor. Maçka G- Mall Sineması'nda sinema yazarlarının katıldığı gösterimde, Osmanlı Cumhuriyeti pek beklentilere cevap veremedi. En büyük beklenti filmin komedi olacağı konusundaydı. Fakat filmi izleyince, çekim sürecinden itibaren komedi filmi olarak lanse edilen yapımın, dram komedi gibi zor bir alana meylettiği anlaşıldı. Uğur Vardan da bu noktaya dikkat çekiyor: "Filmin bir kimya problemi var. Daha doğrusu biz komedi bekliyorduk, önümüze trajedi olma gayesinde bir yapım çıktı. Sonuç? Gereksiz yere bir hamaset, çocukça ve demode bir anti-emperyalizm. Kağıt üzerindeki parlak gibi görünen fikirlere yazık olmuş." SABAH'ın sinema yazarı Atilla Dorsay "Beklediğim kadar gülemedim. Hatta çok az güldüm" diyerek filmin dramla komedi arasında kalmışlığına vurgu yaparken, "En azından tarihimizin kimi olasılıkları üzerine faydalı bir fikir jimnastiği sunuyor. Bu açıdan görülebilir," diyor. Sinema yazarı Şenay Aydemir ise problemin Osmanlı Cumhuriyeti'nin ne olacağına bir türlü karar verememesinden kaynakladığını düşünüyor. Şenay Aydemir "Film boyunca, komedi ve melankoli arasında gidip gelen hikayenin finalde sert sayılabilecek bir dramaya dönmesi, üçünün de içini boşaltıyor," diyor. SABAH'ın diğer bir sinema yazarı Esin Küçüktepepınar filmin ülke tarihine ait kırılganlıklarımız ve ülke sevgisinden kaynaklanan zaaflarımız üzerine inşa edildiğini söylüyor. Küçüktepepınar "Ülke sevgisiyle ilgi tepki veriyoruz belki, ama bu da bir sinema filmi yapma fikri değil. Kolay yoldan seyirci kazanma niyetine hizmet ediyor. Yani memleketin durumu gibi karışık bir senaryo var karşımızda ve hedefine ulaşmamış," tespitinde bulunuyor. Sinema Yazarları Derneği (Sİ- YAD) Başkanı Murat Özer ise Osmanlı Cumhuriyeti'nin son zamanların 'moda'sına uygun olarak milliyetçi damara yüklenmesinin, filmi 'ajitatif' bir yöne doğru savurduğunu düşünüyor ve bu durumun 'gaza gelme' konusunda 'hazır asker' pozisyonundaki seyirciyi etkileyeceğini söylüyor. "Gani Müjde'nin Kahpe Bizans'ta olduğu gibi 'parodi' üzerinden yürüse daha tatmin edici bir sonuca ulaşabilirdi" diye konuşan Özer, oyuncular arasında en 'dengeli' performansın Padişah 7. Osman'ı canlandıran Ata Demirer'den geldiğini söylüyor.
Haberin fotoğrafları