kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 6 Aralık 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Türkiye'de sera gazı salım hızı sorunu var

Nurdeniz KUTSEL HABER MERKEZİ
Doç. Dr. Gürkan Kumbaroğlu ile Doç. Dr. Yıldız Arıkan'ın "Karbondioksit Salımları Araştırması", Türkiye'nin sera gazı yaratımı konusunda AB ülkeleri arasında alarm sınırına geldiğini gösterdi..
Boğaziçi Üniversitesi'nden Doç. Dr. Gürkan Kumbaroğlu ile Sabancı Üniversitesi'nden Doç. Dr. Yıldız Arıkan, küresel iklim değişiminin temel nedeni olarak bilinen karbondioksit salımlarına Türkiye'nin etkisini, Avrupa Birliği ülkeleriyle karşılaştıran bir rapor hazırladı. İstanbul'daki üç ayrı tüketici profilinin yaşamlarındaki verilerden yola çıkarak hazırlanan ve Açık Toplum Enstitüsü tarafından desteklenen "Karbondioksit Salımları Araştırması: Türkiye Küresel iklim değişiminin neresinde? Hangimiz ne kadar sera gazı salıyoruz? Çok geç olmadan bireysel ölçekte neler yapabiliriz?" başlıklı çalışmanın detayları oldukça ilginç sonuçlar içeriyor.

TÜRKİYE AB 7'NCİSİ
Rapora göre, Türkiye'nin kişi başı karbondioksit salımı Avrupa Birliği ülkeleri ortalamalarının yüzde 37'si oranında. Kişi başı salımların düşük olmasına rağmen, Türkiye'nin salım yoğunluğu ise AB ülkeleri içinde 7'nci sırada yer alıyor. Türkiye'nin bir birim enerji elde etmek için saldığı karbondioksit ise Avrupa'daki en üst değere eşit. Bu durum Türk sanayisinin karbondioksit salım oranı yüksek olan fosil yakıt gibi enerji kaynaklarına bağımlılığını gözler önüne seriyor. Bu durumun uluslararası rekabet gücünü olumsuz etkileyebileceğinin altı çiziliyor.

BÜYÜK KENTLER BAŞTA
Yaşam tarzlarının karbondioksit salımı üzerindeki etkilerine yer verilen rapora göre, 15 yıllık 1400 cc'lik bir araç, 2000 cc'lik yeni bir dizel araçtan daha fazla karbondioksit salımına neden olurken LPG'li araçlar doğaya, her iki aracın yarısından daha az karbondioksit salıyor. İstanbul metrosu yolcu başına, yolcu vapurlarının 10'da biri kadar, elektrikli tren ise uçağın 12'de biri kadar karbondioksit salıyor. Örneğin İstanbul-Ankara arası uçak yerine otobüsle gidilirse karbondioksit salımları yüzde 90, trenle gidilirse yüzde 94 oranında azalıyor.
Haberin fotoğrafları