kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 15 Mayıs 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
atv
Kanal 1
ABC
LPG TANKERİ Genel Koordinatör Bayar, ilk kez Madenci Gemi’nin LPG tanker gemisi imal ederek İtalya’ya sattığını söyledi.

Birası, tablosu ile anahtar teslim gemi ihraç ediyoruz

Karadeniz Ereğli'deki tersaneler içinde öne çıkanlardan biri de Zonguldak'ın gelir vergisi rekortmeni Mehmet Arif Madenci ve babası Orhan Madenci'nin sahibi oldukları Madenci Gemi şirketi. Kömür ocağı sahibi Orhan Madenci, 1930'lu yıllarda kömür taşıma işleri yapmış. 1980 yılında tersaneyi kuran Orhan Madenci, 4 yıl sonra Arkansas adlı 3.250 dwt tonajındaki kuru yük gemisini İtalya'ya sattı.

32 GEMİ İHRAÇ EDİLDİ

Şirketin Genel Koordinatörü Nezih Bayar, Türk mühendis ve işçileri tarafından yapılan gemi ihracını ilk gerçekleştiren kuruluş olduklarını söylüyor. "Üstelik biz ihracat yaparken bu konuda mevzuat bile yoktu" diyen Bayar, bugüne kadar imal ettikleri 33 geminin 32'sini İtalya, İngiltere, Hollanda, Norveç ve Almanya'ya sattıklarını, 300 milyon dolar tutarında döviz girdisi sağladıklarını bildirdi. Üretimleri arasında kuru yük gemisi, ağır yük gemisi, konteyner gemisi, LPG tanker gemisi, asfalt tanker gemisi, alüminyum kurtarma botları bulunduğunu belirten Bayar, "Anahtar teslim gemiler yapıyoruz. İçinde birası, eti, tablosu olan gemiler, bizden direkt sefere çıkıyor" dedi. 230 dönüm büyüklüğe ulaşan tersane alanlarının 170 dönümünün deniz doldurularak sağlandığını belirten Bayar, "Düne kadar gemi sacını Rusya ve Ukrayna'dan ithal ederken, ERDEMİR üretmeye başladı. Ereğli'de 7 tersane olduk. Alaplı'da 5 tane yapılacak. Balıkçı tekneleri yapılırken bugün gemi inşa ediyoruz. Bölgemiz 6-7 bin kişinin gemi inşasından ekmek yiyebileceği yer haline geliyor. Yan sanayisini de geliştiriyoruz. Kaynak, mobilya, elektrik gibi işler için kurslar açıyoruz" dedi. İrili ufaklı 60 parça gemi yaptıktan sonra tersaneciliği 1990 yılında bırakan sektörün duayenlerinden, Ereğli Çimento'nun Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Erdem de, yeniden gemi işine geri dönüyor. Türkiye'de 110 tersaneden 60'ının faal olduğunu belirten Erdem, "Herkes her şeyi yapmamalı, sektör sınıflara ayrılmalı. Anadolu'daki tersaneler tonaj ve sınıfına göre üretmeli. Örneğin 5 bin tondan 10 bin tona kadar gemileri birileri, balıkçı teknelerini birileri, feribotları birileri yapsın" diyor.