kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 20 Nisan 2007, Cuma
Son Dakika
ARAYIN
atv
Kanal 1
ABC

Kadın alışverişte erkek eziyette

Yeni Haber
Sosyal Eğitim Danışmanı, sanatçı, yazar Müjgan Özçay, kadınla erkek arasında, alışverişteki davranışları bakımından önemli farklar bulunduğunu, erkeğin satın almak, kadının ise hoşça vakit geçirmek amacıyla alışverişe çıktıklarını söyledi.

Yapı Kredi Bankası, POS cihazı (Paint of Sale) bulunan müşterilerine yönelik ''Mağazada Müşteri Yönetimi'' konulu bir çalışma düzenliyor. Bu çalışma kapsamında, yerel perakende mağazalarında çalışan satış elemanlarına etkin satış yöntemleri anlatılıyor. Uzmanlar tarafından verilen derslerle, müşteriyi tanıyan ve ikna gücü yüksek satış danışmanları yaratılması hedefleniyor.

Bu kapsamda Antalya'da düzenlenen ''Mağazada Müşteri Yönetimi'' konulu seminerde satış personeline bilgi veren Sosyal Eğitim Danışmanı, sanatçı ve yazar Müjgan Özçay, çalışma sonrası AA muhabirine açıklamalarda bulundu. Satış elemanının müşteriyi iyi tanıması ve müşterinin yaşı, cinsiyeti gibi kriterleri göz önüne alarak, müşteriye yaklaşması gerektiğini bildirdi.

KADIN VE ERKEK ARASINDAKİ FARK

Kadın ve erkek müşterilerin alışveriş alışkanlıklarının birbirinden çok farklı olduğunu vurgulayan Müjgan Özçay, kadın ve erkek müşterilerinin, satış elemanlarından farklı davranışlar beklediklerine dikkati çekti. Özçay, şunları söyledi:

''Erkek, satın almak için alışverişe çıkar. Erkek için alışveriş bir ihtiyacın giderilmesidir. Kadın için alışveriş, bir rehabilitasyon, sosyalleşme ve eğlenme vesilesidir. Kadın arkadaşına, (buluşup bir kahve içelim, sonra vitrin bakarız) der ama erkek arkadaşına, ''Buluşup, birer bira atalım, sonra vitrin bakarız) demeyi aklından bile geçirmez. Kadın giyim dışındaki mağazalara girdiğinde hemen hizmet bekler. Özellikle teknoloji ürünleri satılan bir mağazaya giren kadın, satış danışmanının hemen yanına gelip, ürünlere ilişkin detaylı bilgi vermesini bekler. Erkek teknolojiye daha yatkın olduğundan, mağazayı dolaşır, ürünü inceler, dener, satış danışmanına doğru sorular yöneltir.''

''BİRLİKTE ALIŞVERİŞE ÇIKMAKTAN HOŞLANMAZLAR''

Kadın müşterinin, konfeksiyon mağazalarında rahat bırakılmak, askılar arasında özgürce dolaşmak istediğini kaydeden Müjgan Özçay, kıyafetleri denemek, çıkarmak istediğini belirtti.

Erkeğin ise konfeksiyon mağazasında kendisini rahat hissedemediğini anlatan Özçay, erkek müşterinin mağazaya girdiğinde, hemen hizmet edilmesini ve kısa sürede alışverişini yapıp, mağazadan ayrılmak istediğini ifade etti.

Tüm dünyada alışveriş etkinliklerinin kadınlara göre yönlendirildiğini, kampanyaların da kadınların talepleri göz önüne alınarak düşünüldüğünü bildiren Müjgan Özçay, şöyle devam etti:

''Çoğunlukla eşler birlikte alışverişe çıkmaktan memnun olmazlar. Hele erkek, kadınla birlikte alışverişe çıkmaktan hiç hoşlanmaz. Çünkü kadın fazla arar, çok fazla model görmek ister, sorar, soruşturur, dener, inceler, bırakır. Erkek, kadınla birlikte gittiği mağazada çabuk havlu atar, yorulur ve sıkılır. Erkek kadını, (Yeter bu kadar baktığın, hadi kararını ver) diye çekiştirir. Kadın ise erkeğe, (Beni engelliyorsun) diyerek, şikayet eder. Erkekler kadınlarla alışverişe çıkmanın zorluklarından yakınırken, kadınlar da erkekle alışverişe çıktıklarında burunlarından getirildiğini söylerler.''

''MAĞAZADA ÖZGÜRCE DOLAŞABİLMEK''

Müjgan Özçay, mağazaların da, kadınların isteklerine göre düzenlendiğine değinerek, ''Çocuğuyla mağazaya gelen kadın, özgürce dolaşabilmek için, çocuğu için ayrı bir bölüm ve çocuğuyla ilgilenecek bir kişi bulunmasına dikkat eder. Çocuğuna bakılıyor olması, onun alışverişini kolayca yapmasını destekleyecektir'' şeklinde konuştu.

Türkiye'nin genç bir toplum olduğuna dikkati çeken Özçay, bu yıl yapılan bir araştırmaya göre, 19-25 yaşları arasındaki gençlerin 59 günde bir alışveriş yaptıklarının ortaya çıktığını kaydetti. Özçay, gençlerin tüketimi sevdiğini ve reklamların etkisi altında alışveriş yaptıklarını kaydetti.

Türkiye'deki satış personelinin de eğitim çalışmalarıyla bilgi bombardımanına tutulduklarını anlatan Özçay, ancak satış personelinin bu bilgilerini müşteriye yansıtamadıklarına işaret etti.

ETİLER VE İSTİKLAL CADDESİ MÜŞTERİSİ

Müjgan Özçay, müşterinin sosyoekonomik durumunun da alışveriş davranışlarını etkilediğine vurgu yaparken, şu bilgileri verdi:

''Yöreye göre müşteri eğilimi değişiyor. İstanbul'daki ve Anadolu'daki müşterinin eğilimi farklı. Sosyoekonomik düzeyi yüksek müşteriyi memnun etmek çok zordur. Bağdat caddesiyle İstiklal caddesi veya Etiler ile Ümraniye'deki müşteri farklı beklentiler içerisindedir. Bağdat caddesiyle İstiklal caddesi veya Etiler ile Ümraniye müşterisi farklıdır. Etiler müşterisi marka seçer. O mağazaya üçüncü kez geliyorsa, kendisine ismiyle hitap edilmesini bekler. Sürekli müşteri olmak, tanınmak ister. Mağazaya girdiğinde oturulacak yer gösterilmesini ve ikramda bulunulmasını bekler. Sosyoekonomik düzeyi düşük müşteri ise daha toleranslıdır.''

(AA)