Süper 'moda' çocuklar
Ayşe Ferhangil
14.11.2008
Kızınızın sadece birkaç ay giyeceği bir elbiseye kaç para verirsiniz? Ya oğlunuzun her gün büyüyen ayakları için bütçenizin yüzde kaçını ayırırsınız? "Çok değil," demeyin; bazıları çocuk kıyafetleri için bir serveti heba etmeye hazır..
Geçtiğimiz yıl, daha bankacıların balonu patlamamışken Londra'nın Chelsea semtinde bir kızın evine davet edildim. Bahçe içindeki evin duvarları yıkılarak tek bir oda haline getirilmişti. Odada dev ekran plazma televizyondan surround sound sisteme, son model Apple bilgisayara kadar neler yoktu ki? Küçücük bir eksik dışında: Evin sahibi bunları kullanacak yaşta değildi. Kız o gün üçüncü yaş gününü kutluyordu. Bu kızın anne babası bahçenin karşısındaki başka bir evde ikamet ediyordu ve milyonlarca pound değerindeki bina, konuşmaya hatta yürümeye yeni başlayan kızın oyun alanı olması için tahsis edilmişti.
İnanılmaz mı? Bir grup insan için değil. Aslında bize ne, ebeveynler düşünsün, isteyen çocuğunu istediği gibi yetiştirsin, isteyen hayvanat bahçesi alsın, isteyen lunapark sahibi yapsın. Hatta her çocuğun bunlardan birer tane olsun. Amacım asla eleştirmek değil, ben çocuklar için lüks endüstrisinin nerelere geldiğini ve dünyada modacılar ile çocukların ilişkisini anlatmak istiyorum.
BİR KARIŞ KIYAFETE 550 POUND
"Bu yıl çocuğuma bir şey almayacağım," deme şansınız yok; pantolonu otursa, paltosu ya da ayakkabısı küçük geliyor. Belki de o yüzden kriz döneminde 'sarsılmaz' sanılan dev modaevleri birbiri ardına zarar açıklarken, ilan kesip, bütçe kısarken çocuk endüstrisi sapasağlam ayakta duruyor. Modacının çocuk koleksiyonu hazırlamayanı profesyonel sayılmıyor. Ralph Lauren, Christian Dior, D&G, Burberry, Paul and Joe (marka zaten ilk olarak çocuk kıyafetleri yaparak işe başladı), Marc Jacobs (Little Mark markalı çantaları genç kızlar hatta kadınlar bile takıyor şu sıralar), Chloe, Roberto Cavalli, KenzoUzatmayayım, moda haftalarında hünerlerini sergileyen en büyük markalar, bebek ve çocuklar için de hatrı sayılır koleksiyonlar çıkarıyor piyasaya. Diesel, Miss Sixty, Converse, Replay gibi yeni nesil markalar, çocuklar için mağazalar açıyor, işin kaymağını kaçırmak istemeyen Topshop, H&M, Primark gibi high street devleri de hamile ve bebek koleksiyonları hazırlıyor.
Altı aylık bir bebek kazağı için (bu bebek, şık kıyafetini en fazla üç ay giyebiliyor) oldukça yüksek fiyatlar biçilen ortamda bir karış olmayan kıyafetin üzerinde 550 pound'luk etiketi kendi gözlerimle gördüm- bu mağazaların kapısını kimse çalmaz diye düşünüyorsanız yanılıyorsunuz.
Araştırmalarıma göre şu sıralar Londra'da, en az yetişkin butiği kadar hamile, bebek ve çocuk mağazası açılıyor (Londra'nın gözde alışveriş sokağı Walton Street'te kapanan her mücevherci, ev aksesuarı ve ayakkabıcı yerine çocuk mağazası bitiveriyor). Ve bu kadar marka arasından en şık koleksiyonları getirenler 'kazanıyor', hem de çok! Kazanç ikinci elde onlarca kat artıyor. Hatta şu sıralar Londra'da vintage bebek kıyafetleri çok ama çok ilgi görüyor. "Küçüleni vereyim," deseniz kimse yüzüne bakmaz ama adı vintage olunca insanlar bunlara bir servet ödüyor (İlgilenenler için doğru adres 9 London). Hele de bu eskimiş kıyafetin üzerinde 'iyi' bir marka etiketi, bir de geçmiş yıllara ait olduğunun bir göstergesi varsa, fiyatların yanına bir sıfır daha ekleniveriyor. Süper 'şık' çocuklar bu kıyafetlerle sadece doğum günlerine değil, açılışlara, dergi lansmanlarına katılıyor. Benim tüm dünyada en beğendiğim dergi olan Fransız Milk, çocuklarla öyle moda çekimleri yapıyor ki Vogue bile bundan esinlenip çocuk eki veriyor.
Yayın tarihi: 16 Kasım 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/16/pz/haber,07566E5DCED04B788A87DF7DEDC5C6EB.html
Tüm hakları saklıdır.