|
A380'e görkemli tören
|
|
Dünyanın en büyük yolcu uçağının üretimi tamamlandı. Dev jumbo jet, salı günü görkemli bir törenle halk önüne çıkıyor.
Boeıng 747'nin Tahtını Aldı Boeing 747'nin tahtını 47 yıl sonra elinden alan A380'lerin son montajı Fransa'nın Toulouse kentinde yapılıyor (yanda). Geniş bir kabine sahip uçak, rahat koltuklarla yolculara maksimum konfor sunacak. Havacılık tarihinin en büyük yolcu uçağı koltuğunun yeni sahibi olacak iki katlı, 555 kişilik dev yolcu uçağı Airbus A380, salı gün fabrikadan çıkıyor. Avrupalı uçak üreticisi Airbus, 12 milyar dolar para harcayarak ürettiği A380 için Fransa'nın Blagnac kentinde görkemli bir tören düzenleyecek. Töreni, Avrupalı liderlerden İngiltere Başbakanı Tony Blair, Fransa Cumhurbaşkanı Jacques Chirac, Almanya Başbakanı Gerhard Shrodör, İspanya Başbakanı Jose Luis Rodriguez Zapatero'nın yanısıra 5 bin kişilik bir davetli topluluğu izleyecek. 2005'in ilk çeyreğinde gökyüzünde olacak olan A380, sahip olduğu iç donanım ve yüksek konforuyla havacılıkta adeta devrim yaratacak. Barları, alışveriş butikleri, dinlenme ve yemek salonları gibi özellikleriyle klasik yolcu uçakları devrine son verecek A380'le seyahat edenler, geniş sosyal mekanlar sayesinde kendilerini tatil köyündeymiş gibi hissedecek. Liste fiyatı 250 milyon dolar olan uçak için bugüne kadar 14 havayolu şirketi, 149 adet sipariş verdi. Havayolu şirketleri, uzun menzilli hatlarda ekonomik uçuş sunması ve yüzde 35 daha fazla yolcu taşıması nedeniyle A380'e büyük ilgi duyuyor. Gelecek yirmi yıllık sürede 500 ile bin koltuklu, yaklaşık bin 138 uçağa gereksinim duyulacağını hesaplayan Airbus Industrie, uzun menzil pazarını ele geçirmeyi planlıyor. Uçağın ara parçaları Hamburg, kanatları İngiltere, kuyruk takımı İspanya'daki Airbus fabrikalarında üretiliyor. A380'nin parçaları diğer Airbus uçakları gibi Almanya, Fransa, İngiltere ve İspanya'daki fabrikalarda üretildikten sonra son montajının yapıldığı Fransa'nın Toulouse kentine taşınıyor. Airbus, parçaların taşınması işini özel ürettiği Beluga uçakları, gemiler ve TIR'larla gerçekleştiriyor. A380 üretim tekniği açısından da sektöre birçok yenilik getiriyor. Bu yeniliklerin başında uçağın gövdesinde yüzde 45 oranında sentetik unsurların kullanılması geliyor. Güçlendirilmiş plastikler, kabin zemini ve ön gövde de kullanılacak olan Karbon Fiberle Güçlendirilmiş Plastik (CFRP), alüminyumdan çok daha hafif olan Glare olarak da adlandırılan Cam Fiber Güçlendirilmiş Alüminyum üretimdeki diğer yenilikleri oluşturuyor. Uçağın yatırımcıların bütün ihtiyaçlarını karşılamasını garantilemek için Airbus, müşteriler, havaalanları ve endüstri otoriteleri ile ortak çalışıyor. A380 gibi büyük bir uçak her havaalanına inemeyeceği için bazı meydanlarda yeniden düzenlemeler yapmak gerekiyor. A 380 için sipariş veren şirketle havaalanlarında milyonlarca dolar yatırım yaptı. A380'in şu an itibariyle Türkiye'de inebileceği bir meydan bulunmuyor.
TEKNİK ÖZELLİKLER Uzunluk 73 m. Yükseklik 24.1 m. Kanat açıklığı 79.8 m. Max. kalkış ağırlığı 560 ton Max yakıt kapasitesi 310 ton Yolcu tip max. Menzil 14.800 km. Motor seçenek 1 Trent 900 Motor seçenek 2 GP 7200 Kargo model tipi 380-800 F Yolcu kapasitesi 555
|