|
|
|
|
|
|
Böyledir guletlerin aşkı
Bodrum Kupası Yelkenli Ahşap Yat Yarışı'nın 16.'sı 16-22 Ekim günleri arasında yapıldı. Organizasyonda 52 ahşap yatın oluşturduğu 88 metrelik 'Sevgi Çemberi' muhteşemdi.
Bodrum her ekim ayı yeni bir heyecana tanık oluyor. 16 yıldır düzenlenen "The Bodrum Cup", ahşap gezi teknelerinin yelken yarışlarıyla artık gelenekselleşti. Geçtiğimiz pazar günü 66 yarışmacı ve misafir tekneler, Gümbet ile Karaada arasında start için yelkenlerini açtıklarında deniz, gökyüzünden bakıldığında bir pamuk tarlası gibiydi. "Cenova açık", "İskeleye dikkat", "Rüzgar sancakta" sesleriyle yeni bir yarışın heyecanı başladı. Bodrumlu turizmci Erman Eras bu yarışı 1988 yılında çok kısıtlı olanaklarla organize ettiğinde kimse The Bodrum Cup'ın bu noktaya geleceğini tahmin edemezdi. Çünkü ilk yıllarda bu yarış sadece Bodrum çevresinde gezi amacıyla kullanılan ahşap teknelerle, biten sezonun stresini atmak ve yelken kullanımını yaygınlaştırmak amacıyla düzenlenmişti. Hatta o yıllarda balon açmak bile kurallara aykırıydı ve yarıştan ihraç sebebiydi.
ETAPLAR KISALDI The Bodrum Cup ilk organize edildiği yıldan itibaren firesiz tam 8 yıl bu yarışları bir basın mensubu olarak izledim. Değişik sebeplerden 7 yıldır gidemediğim guletlerin yelkenle mücadelesini tekrar izlemek bu yıla nasipmiş. İlk yıllarına göre çok şey değişmiş yarışlarda: Güzergah, kurallar, kaptanlar ve tekneler... Ayaz, Kybele, Nostalgia, Grandi ve Halandia bu yarışta gördüğüm eski teknelerden bazıları. O yıllardaki heyecan daha farklıydı. Bodrum-Gokova-Knidos- Karaburun-Kargı-Ekincik etapları yerine yarışın rotası kuzeye dönmüş. Şimdi yarış Bodrum- Turgutreis-Yalıkavak arasındaki etaplarla daha kısa. Bunu yadırgadım çünkü eski güzergah boyunca gözlerimiz hep yeşil görürdü. Şimdikinde ise nereye baksak betonla karşılaştık. Eskiden birçok tekne gün bitimine kadar mücadele etmesine rağmen yarışı tamamlayamazken artık 8-10 millik etapları en yavaş tekne bile rüzgarsız havada 3-4 saatte bitiriyor. Kaptanlar tramola yapma gereği bile duymuyor. Önceden ahşap teknenin üzerinde beyaz yelkenler nostaljik bir manzara oluştururdu. Şimdi neredeyse her teknede balon var. Artık parası olanlar yarış yapıyor. O yüzden teknelerın boyları büyürken katılımcı sayısında gerileme görülüyor. Teknoloji de değişti tabii; bazı teknelerde vinçler bile bir bilgisayar komutuyla hareket ettiriliyor. Organizasyon sorumlusu Erman Aras ise hayli dertli... "Bugüne kadar ne yaptıysak sesimizi duyuramadık. Yıllardır bir türlü güçlü bir sponsor bulamadık. Organizasyonun ekonomik olması için etapları kolay hale getirmek zorunda kaldık. Daha fazla ilgi toplamak için 'Sevgi Çemberi'ni oluşturduk. Şanslıydık, hava çok güzeldi ve başarılı olduk." İlk etap tamamlandıktan sonra Bodrum Kalesi önündeki büyük tonoza bağlanarak oluşturulan Sevgi Çemberi havadan görülmeye değerdi. Akşam Bodrum Okul Gemisi'ne orkestra kuruldu ve Sevgi Çemberi'nin içine alındı. Halkayı oluşturan guletlerdeki tayfalar tekneden yükselen müzikle geç saatlere kadar eğlendi...
Mustafa Yalçın BODRUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|