THY-özel sektör rekabeti
Geçen haftayı Amerika'daki havacıların arasında geçirince Türkiye'de neler olduğuna çok fazla göz atamadık. Fakat neticede havacılığın sektör olarak uluslararası özelliği var. Amerika'da uçakları ve şirketleri etkileyen bir çok faktör ülkemiz için de geçerli. Yakıt fiyatlarının hızla yükselişi dünyadaki hava ulaşımını etkilediği gibi Türkiye'de başta Türk Hava Yolları (THY) olmak üzere, Onur, Fly, Atlasjet, Saga, Inter, SKY, SunExpress, Pegasus gibi özelleri de silkeliyor. 5 uçaklık filosu olan bir havayolu yetkilisi yakıt artışının kendilerine getirdiği yükün asgari 5 milyon Euro civarında olduğuna dikkat çekiyor. Charter seferi yapan şirketler uçaklarını aylar öncesinde belli ücretlerden pazarladıklarından, artan yakıt ücretlerinden doğan farkı biletlere yansıtamıyor. Mecburen gelirlerinden düşmek zorundalar. Bu da ek bir külfet ya da kar yoksa zararın büyümesi demek. Diğer taraftan iç hatlarda sefer yapan havayolları da sektöre yeni müşteri katmak için uygun fiyatlarla uçmaları sebebiyle zararda olduklarını belirtiyorlar ki, yakıtın yükselmesiyle biraz daha sıkıntıya düşmüş gibiler. THY'nin Türkiye'nin çeşitli noktalarından Avrupa'nın değişik merkezlerine açıklamış olduğu 129 euro tek fiyat uygulamasından da rahatsızlar, ama yapacak bir şeyleri yok. Hamama giren terler. THY'yi charter mantığıyla hareket etmekle eleştirmeleri de çözüm değil. Uygun ve hesaplı uçmak, yolcuyu kaybetmemek, uçuş sayısını ve frekansı artırmak gibi olması gereken kaygılar THY'de de var. Atlasjet gibi kendini yenileyen ve kendine farklı kulvarlar açan havayollarını iyi takip etmek gerekiyor. Zira Atlasjet'in atılımları özelleri bir adım öne geçmekle kalmıyor, etkisini THY'de de gösterecek gibi görünüyor.. Atlasjet'in Uluslararası Hava Taşıyıcılar Birliği'ne (IATA) üye olması, Türkiye'den dünyanın çeşitli noktalarına seyahat edenlerin önüne yeni bir imkan sunmak anlamına geliyor. Lufthansa, British, Swiss gibi tarifeli havayollarıyla ortak çalışmaya kapı aralayan IATA üyeliğini Atlasjet iyi kullanabilirse, farklılığını da ortaya koyabilir.
UMRE'YE UÇAK YOK Bu sene Umreye gitmek isteyenlerin sayısı geçen yıla oranla 3 kat artmış durumda. Türkiye-Suudi Arabistan arasında yaklaşık 300 uçağa tekabül eden bu artışın THY, ancak yüz uçaklık bölümünü karşılayabiliyor. Geriye kalan 200 uçaklık talebe Saudia Airways'ın da cevap vermesi zor görünüyor. Özellerin de bu piyasaya girmesi yine Suud yetkililerin onayına bağlı. Görüldüğü üzere havacılık sektörü bir açıdan büyüyor, ama aynı ölçüde ilişkiler ve görüşmeler ağını da geliştirmek gerekiyor.
SKY İKİ CEPHEDE Antalya merkezli SKY Hava Yolları, iç hatlardaki gelişmeleri takip edip iç ruhsatını alırken, diğer taraftan önümüzdeki yaz sezonuna yetişmek üzere 5 uçaklık filosuna (4 adet Boeing 737-400 bir adet 737-800) iki Boeing (737-400 ve 800 modeli) daha ekleyecek. Diğer taraftan turizm alanında 7 adet otele kavuşan (2 adet mülk, 5 adet işletme) Belek'de 100 dönümlük tahsis alarak bin 500 yataklık kompleks inşa edecek GTI Gurubu, Mısır'da da iki adet otel kiraladı. Mısır'a olan ilgisini SKY Hava Yolları ile devam ettirme karar alan gurup, Mısır'ı kış rotası olarak belirledi. Mısır'a, Rusya, Polonya, Almanya ve Hollanda'dan yolcu taşıyacak.
|