|
|
|
|
|
Dükkanlar artık geziyor
|
|
Statik dükkanlardan sıkılanlar, sürekli yer değiştiren mekanlarda alışveriş yapıyor. Japonya'daki akım Avrupa'ya da sıçradı.
Yeni ürünler geliyor, dükkanda sürekli değişiklik oluyor, neden dükkanlar yer değiştirmesin? Evet, tahmin ettiğiniz doğru. Dünyada yeni bir akım var; gezici dükkanlar. Bunlar galeriye benzeyen alışveriş mekanlarından tek seferlik sergilere ve mobil ünitelerde satışa kadar uzanan ve hem gezici hem de geçici olan perakende noktaları. Artık statik olandan sıkılanlar için sürekli yer değiştiren ve limitli zaman için açılan dükkanlar çok popüler. Bu akımı ilk başlatan hiç şüphesiz ünlü Japon moda markası Comme des Garçons. Berlin'in ücra bir köşesinde bir sene açık kalacak gerilla dükkanını açtılar ve bir anda yeni akım başladı. Bunu takiben Barcelona ve Singapur'da sadece 12 ay açık kalacak "gerilla" Comme des Garçons dükkanları açıldı. New York'ta bile düşünüyorlarmış.
Gerilla terimi bu dükkan konseptine ne kadar uymuş değil mi? Bu akımın öncülerinden biri de Amerika'da Vacant mağazaları. Vacant mağazaları dünyanın çeşitli metropollerinde bir ay açık kalıyor ve sadece tek olan, limitli üretim, özgün tasarım ürünlerini ve yeni tasarımcıların çalışmalarını sergi gibi satışa sunuyor. Sadece Vacant kulübü üyelerine hangi şehirde açacaklarsa belli bir süre önce haber veriyorlar. Amerikan ucuz şık ürünleri satan Target markasının da son projesi ünlü bir moda tasarımcısına kıyafet tasarlatmak ve ucuza herkese satabilmek. Bunun için Amerikalı ünlü tasarımcı Isaac Mizrahi ile anlaşılıyor ve Mizrahi'nin çok şık ancak herkesin ulaşabileceği Target markalı kıyafetlerinin lansmanı ve satışı için New York'da Rockefeller Center'da 12 günlüğüne bir geçici dükkan açılıyor. Daha sonra Target noel dönemi için yine New York'ta Hudson nehri üzerinde geçici bir mağazayı açıyor ve inanılmaz başarılı oluyor.
SANAL ALEME DE TAŞINDI Bunun sadece perakende sektörüne ait bir akım olduğunu düşünürseniz yanılırsınız. Amerika'da tarzı olan kesimin tercih ettiği Song Havayolları, Soho'da bir gezici ve geçici dükkan açıp, yirmi gün açık tutup sonra başka bir mekana taşınıyor. Bunu kopyalayan ucuz havayolu EasyJet sadece yazın açık olacak bir tatil kulübünü Hollanda'da iki aylığına plajda açıyor ve tüm müşterilerini orada topluyor. Gezici ve geçici dükkan çılgınlığı sadece gerçek mekanlarla da sınırlı değil. Bunu sanal aleme de yine Target taşıyor. Yeni akımlara göre Target Red Hot Shop sanal butiği her hafta on adet seçilen ürünü pazarlıyor. Böylece müşterilerine en sıcak en yeni ürünleri New York, Los Angeles gibi büyük şehirlere seyahat etmeden satın alma olanağını sunuyor.
Aynı şekilde bir diğer sanal alışveriş sitesi eBay, Elle Dile işbirliği yaparak, yedi gün açık kalacak bir eBay Showhouse butiği açıyorlar. Sekiz tasarımcı eBay'de satılacak ürünlerden bir odayı döşüyor ve bu ürünlerin tümü yedi günde satılıyor. Bunların en ilginci tabii modasevenler için Londra'daki gezici moda otobüsü. Mayıs 2003'te başlayan bu gezici otobüste her zaman 1400'den fazla stok var. Meşhur veya yeni tasarımcıların ürünleri showroom otobüste tüm İngiltere'yi dolaşıyor. Meraklıları bu otobüsün gezeceği yerlerin programını takip edip, peşinden gidiyor. Gezici ve geçici dükkanların en iyi tarafı tamamen boş bir alana, mimari ve mağaza dekorasyonu gibi kaygılar olmadan ürünlerin hareketli raflara veya kıyafet askılarına asılarak sergilenmesini sağlaması. Böylece dükkan kirası düşüyor, satılan ürünlerin fiyatı ucuzluyor. Müşteriler de özel bir yer keşfettikleri için farklı bir alışveriş deneyimi yaşıyorlar. Comme des Garçons'un Berlin'deki geçici dükkanının müdürü ile görüştüğümde çok farklı bir müşterinin olduğunu, tüm stokların anında satıldığını söyledi. Ne dersiniz yakında İstanbul'da da geçici ve gezici dükkanlar görür müyüz?
|
|
|
|
|
|
|
|
|