kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
17 Kasım 2008, Pazartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Yurtdışı siparişleri azaldı, üretim düştü

Giriş Saati : 17.11.2008 10:57
Güncelleme : 17.11.2008 22:06
Yeni Haber
Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Kanbak, küresel finansal krizin etkisiyle Kocaeli'nde otomotiv ve otomotiv yan sanayinde özellikle dışarıdan gelen siparişlerin azaldığını, bunun sonucunda da üretimin düştüğünü bildirdi.

Kanbak yaptığı açıklamada, küresel mali krizin Türkiye'yi, dolayısıyla Kocaeli'ni de etkilediğini, 3 ayda bir bölgedeki ekonomik gidişatı ölçebilmek amacıyla yaptıkları araştırmalarda, krizin etkilerinin ortaya çıktığını söyledi.

Kocaeli'ndeki sanayi kuruluşlarının bu yılın üçüncü çeyreğinde kapasite kullanım oranlarının ortalama yüzde 65 olduğunu ifade eden Kanbak, ''Bu oran büyük ölçekli firmalarda yüzde 76 düzeyinde. KOBİ'lerin mevcut durumdan daha çok etkilendiğini, kapasite kullanım oranlarının yüz 62'ye gerilemesiyle görüyoruz. Kapasite kullanım oranında Türkiye genelindeki düşüşe paralel Kocaeli'nde de bir düşüş söz konusu'' dedi.

Genel olarak yaşanan talep azalmasıyla düşen satışlar sonucu şirketlerin sabit maliyetleri azaltma yoluna gittiğini, en büyük sorunu krize yüksek borç yükü ile yakalananların yaşadığını dile getiren Kanbak, her ne kadar üretim kayıpları en aza çekilip, istihdam korunmaya çalışılsa da bazı sektörlerde üretimi durdurup gelecek senenin izinlerinin kullandırılması yoluna gidildiğine dikkati çekti.

OTOMOTİV VE YAN SANAYİDE ÜRETİM DÜŞÜŞLERİ

Küresel mali krizle birlikte bazı sektörlerde önemli düşüşler yaşandığını vurgulayan Kanbak, şunları söyledi:
''Kocaeli'nin otomotiv ve otomotiv yan sanayinin merkezi olduğu düşünüldüğünde, bu sektörlerde özellikle dışarıdan gelen siparişler azalmış durumda. Bunun sonucunda taşıt araçları ve yan sanayinde üretim düşüşleri söz konusu. Gelecek senenin izinlerinin kullandırılması, geçici işçilerle kurulan vardiyaların kapatılması gibi yollarla sıkıntının etkileri atılmaya çalışılıyor.

Sanayici böyle kritik bir ortamda elindeki tüm imkanlarını kullanıp üretim ve ihracat yaparak ayakta kalma mücadelesi verirken, doğal gaz ve elektriğe yapılan zamlar bu mücadeleyi zorlaştırıyor.''

SANAYİCİNİN ENDİŞESİ

Sanayicileri endişelendirenlerin başında, küresel mali krizin ne boyutta olacağı ve ne zamana kadar süreceği konusunun geldiğini belirten Kanbak, şöyle devam etti:
''Dolayısıyla tedbirlerin derinliği ve hızı son derece önemli. Genel olarak yaptığımız anketlerde de gördüğümüz gibi firmaların aldıkları tedbirler; stok azaltımına gidilmesi, dövizle borçlanmaya yönelik tedbirler, özellikle nakit akışlarının döviz cinsinden uyumuna dikkat edilmesi, risklerin iyi değerlendirilmesi ve maliyetleri azaltmaya yönelik kısa süreli bazı önlemler olarak sayılabilir.

Bunlara karşın, kredilerdeki daralma ve eski kredilerin faizlerindeki yükselme en büyük sıkıntıdır. Kriz, 2009 yılı sonuna kadar devam edecek gibi gözüküyor. Krizin fırsata çevrilebilmesi için rekabet gücünü destekleyici reformların daha hızlı hayata geçirilmesi gerekmekteydi. Artık düşünmemiz gereken, krizi en az zararla nasıl atlatabiliriz?''

KOCAELİ SERBEST BÖLGESİ'NDE DURUM

Yılmaz Kanbak, Kocaeli Serbest Bölgesi Kurucu ve İşleticisi Anonim Şirketi'nin (KOSBAŞ) üretime yönelik, yatırım ağırlıklı bir serbest bölge olarak yatırımcısına serbest bölge avantajlarını sunduğunu, yurt içi ve yurt dışı sermayeyi bölgeye çekerek istihdam sağlamayı hedeflediğini bildirdi.

KOSBAŞ'ta 42 firmanın faaliyet gösterdiği belirten Kanbak, serbest bölgede geçen yıl ocak-kasım döneminde 346 milyon dolarlık ticaret hacmi gerçekleştirildiğini, bu yılın aynı dönemde ise bu rakamın 600 milyon dolara yükseldiğini vurguladı.

Serbest bölgenin sektörel ağırlığının gemi imalat sanayi olduğunu, krizin sektörü büyük ölçüde etkilediğini ifade eden Kanbak, şunları kaydetti:
''Gemi imalat sanayinde önümüzdeki yıllara sarkan siparişler durduruldu. Dünya ticaretindeki daralma, taşımacılıkla ilgili sanayileri de hızlı biçimde etkiledi.

Serbest Bölgelerde eski avantajların olmadığı bir dönemdeyiz. İşletmelerin buna adaptasyonu veya yeni yatırımların bu koşullarda bölgelere çekilmesinde zorluklar vardır. Mevzuattan ileri gelen sıkıntılar var. Yasadaki değişiklik TBMM'de görüşülüyor. Ancak, sorunu çözecek nitelikte değildir. İhracatımız ve dış ticaretimizde bir rekabet yaratmak için serbest bölgelerdeki avantajlar, AB'ye uyum nedeniyle kanımca biraz erken hareket edilerek kaldırılmaktadır. Aceleci olmamalıydık.''

AA