kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 31 Mayıs 2008, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Hacer GEMİCİ
Enerji Hattı

Petrolün fiyatı uçakları 'yasak bölgeye' sokacak

Petrol fiyatlarındaki artış malumunuz. Bu hafta içinde varil fiyatı 138 doları gören petrolde rakam dün itibarıyla 127.6 dolardı. Çin'de yaşanan deprem, Pekin Olimpiyatları öncesinde şirketlerin stok yapması gibi nedenlerin de etkisi ile bu rakamların bir süre daha devam edeceği konuşuluyor. Petrol fiyatını spekülatif bulan da var, 100 doların altının artık zor olduğunu söyleyen de.
Fiyat spekülatif belki ama petrol fiyatlarındaki artış birçok sektörde hesapları bozdu. Hafta başında yazmıştık petrol fiyatlarındaki artış özellikle havayolu şirketlerinin bilançolarını altüst etti. Ancak dar gelirli yurdum insanı uçağa binmeye alışmışken, havayolu şirketleri bilet fiyatlarını 'artırmaya' cesaret edemiyor.
Şirketler sürekli bir beyin fırtınası estirme durumunda. THY, Devlet Hava Meydanları İşletmeleri ve özel sektör sık sık biraraya gelip 'ne yapabilirizi? konuşuyor. Öğrendiğime göre bu sırada fırtına 'hava sahasını' bile aşmış. Kafanız karışmış olabilir. O zaman biraz daha açalım. Bilindiği üzere petrol fiyatları artınca Türkiye'deki havayolu şirketleri kara kara düşünmeye başladı. Çünkü fiyatlara zam yapmak müşteriyi kaçırmak demekti. Hafta içinde bir araya gelen sektör temsilcileri 'yolu kısaltmanın en iyi çözüm olduğuna' karar verdi.

300 milyon $'lık tasarruf
Peki yolu kısaltmak nasıl olur? Hava koridorları belirlenirken Genel Kurmay Başkanlığı'ndan da izin alınıyor. Genel Kurmay bazı noktaları 'notamlı bölge' yani uçuşa yasak alan olarak belirliyor. Havayolu şirketleri de notamlı bölgenin çevresinden dolaşıp gidecekleri noktaya ulaşıyor. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde notamlı bölge nedeniyle uçuşlar 510 dakika kadar uzayabiliyor. İşte havayolu şirketleri oturup hesaplamışlar. Uçuşa yasak bölgeler nedeniyle yılda yaklaşık 300-400 milyon dolarlık aha fazla petrol harcıyorlarmış. Bu harcamadan kurtulmak isteyen sektör şimdilerde Genelkurmay Başkanlığı'nı bazı noktalarda direkt uçuşlara izin vermesi için ikna etmeye uğraşıyor. Hatta bir şekilde bunu Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na bile ulaştırmışlar. "Gelin bir bakalım" denilince umutları artan özel havayolu şirketleri 'zam' yerine 'yolu kısaltma' hayalini kurmaya başlamış bile...