kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Aküden motor üretimine
Yan sanayicilerden kalite belgeli üretim
Gümrük Birliği etkiledi sektör ihracatı keşfetti

Aküden motor üretimine

Otomotiv yan sanayi, Türkiye'de üretilen araçlar için gerekli olan yan ürünlerin yüzde 80'ini karşılayabiliyor. 60'lı yıllarda sadece akü ve lastik üreten yan sanayii, bugün motor ve fren sistemleri gibi birçok yüksek teknolojik ürünü imal ediyor.

960'lı yılların ilk yarısında sadece akü, lastik aksam ve koltuk üretebilen Türk otomotiv yan sanayii, bugün motor, aktarma organları, fren sistemleri, emniyet aksamları ve elektrik ekipmanları gibi her türlü üretimi gerçekleştirebilecek düzeye geldi. Otomotiv yan sanayii, mamul üretim kapasitesi, mamul çeşitliliği ve ulaştığı standartlar itibariyle, Türkiye'de imal edilen taşıt araçları için gerekli olan yan ürünlerin yüzde 80'ini karşılayabilecek düzeye erişti. Türk otomotiv yan sanayiinde 1000'in üzerinde firma faaliyet gösteriyor. Bu firmalardan 300-350 kadarı taşıt araçları imalat sanayiine direkt olarak orijinal parça imal eden, uluslararası pazarlarda rekabet ederek ihracat yapan firmalardır. Diğer firmalar ise küçük ölçekli üretim tesisleri olup, büyük çoğunluğu da yenileme pazarına yönelik üretim yapıyorlar. Türk otomotiv yan sanayii, ana sanayide olduğu gibi başta Bursa olmak üzere Marmara Bölgesi'nde yoğunlaştığı görülüyor. Bursa dışında, yan sanayii firmalarının yoğun olduğu şehirlerin başında, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Ankara, Konya, Adana ve Manisa geliyor. Sektörün yüksek ihracat potansiyeli ve Türkiye'nin coğrafi avantajlarından dolayı, Türkiye otomotiv yan sanayii yabancı yatırımcıları kendine çekiyor. Dünyadaki büyük şirketlerin pek çoğu Türk firmalarıyla ortak yatırımlar yapıyor.

NELER ÜRETİLİYOR?
Motor ve motor parçaları, aktarma organları, fren sistemleri ve parçaları, hidrolik ve pnömatik aksamlar, süspansiyon parçaları, emniyet aksamları, kauçuk ve lastik parçalar, şasi aksam ve parçaları, dövme ve döküm parçalar, elektrik ekipmanları ve aydınlatma sistemleri, aküler, oto camları ve koltuk olmak üzere 3 binin üzerinde parçanın imalatı gerçekleştiriliyor. Otomotiv sanayiini yan sanayiden ayrı düşünmek mümkün olmadığı gibi, yan sanayiini de sadece yerli taşıt araçları imalatçılarına yedek parça ve ekipman sağlayan bir sektör olarak düşünmek mümkün değil. Sektörün bunun ötesinde bir çok ithal araca yedek parça temin eden ve ihracatta küçümsenemeyecek miktarda döviz girdisi sağlayan boyutlarının olduğu da göz önüne alınarak değerlendirilmesi gerekiyor. Taşıt Araçları Yan Sanayii Derneği'nin (TAYSAD) tespitlerine göre, taşıt araçları yan sanayii, ana sanayinin taşıt aracı üretim kapasitesinin üstünde bir kurulu üretim kapasitesine sahip bulunuyor. Üretim kapasitesi, şirketlerin yıllık cirosu, ihracatı, istihdam ve sağladığı katma değere bakıldığında, otomotiv yan sanayiinin kayda değer büyüklüklere ulaştığı görülüyor.

İSTİHDAM ARTIYOR
TAYSAD üyesi 170 firma yüzde 80'ni işçi, yüzde 11'i memur, yüzde 6'sı mühendis ve yüzde 3'ü de yönetici olmak üzere, toplam 35 bin kişiye iş imkanı sağlanıyor. Derneğe kayıtlı olmayan firmalarda hesaplandığında, ilave olarak 25 bin kişiye daha iş imkanı sağlandığı ortaya çıkıyor. Her çalışanın 5 kişilik bir aileyi geçindirdiği düşünüldüğünde tahminen 300 bin kişinin otomotiv yan sanayiden geçimini temin ettiği görülüyor.

1 2 3 4 5
 
DİĞER OTOMOTİV HABERLERİ
 Otomobil aşkı hiç bitmiyor
 At arabasından otomobile
 Türk imzalı araçlara ödül
 Türk yöneticiler kapışılıyor
 Oto Fuarı'mız uluslararası oldu
 1.2 milyon ekmek yiyor
 Türkler otomobilde gri rengi tercih ediyor
 Yarışlardan alnımızın akıyla çıktık
 Dünya devlerinden Türkiye'ye övgü
 Teknolojimizi yarına hazırlayalım
 İhraç projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyede değil
 Asyalıların ikinci Avrupa çıkarması
 Otomobile olan aşkımız bitmiyor
 Trafikteki araç sayısı arttı otoyollar 1900 km'ye uzadı
 En büyük rakibimiz Doğu Avrupa ülkeleri
 Otomobil satışında "showroom" dönemi
 Kamyonda Türk damgası
 Türk otobüscülerin Avrupa çıkarması
 Bursa, Fiat'ın üç üretim üssünden biri oldu
 Türkiye dünyanın hafif ticari aracını üretiyor
 Ticaride ihracat yüzde 22 arttı
 Son 5 yıllık ihracat 1 milyon adedi geçti
 Ticari araç pazarı KOBİ'lerle büyüdü
 Ticarilere rekor dayanmıyor
 Şirket imajını, kullandıkları aracın markasıyla...
 Türkiye sevdalısıyız, kriz zamanı bile yatırım yaparız
 Türkiye'nin ilk otomobili Devrim
 Otomotiv Türkiye'nin teknoloji çıtasını yükseltti
 Üretim artışında dünya devlerini solladık
 Otomotivde yeni dönem 2006 Ocak'ta başlıyor
 Dünyada üretilen her 100 otonun 1'i Türk
 Montaj sanayinden %100 yerli otomobil üretimine
 Otomotiv ekonominin itici gücü
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu