İhraç projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyede değil
AVRUPALI otomotivciler rekabeti yakalamak için eski tarihlerde Avrupa Birliği'ne yeni üye olan İspanya ve Portekiz'e yöneldiler. Buralarda rekabet imknı azalınca sonraki üyeler Çek Cumhuriyeti ve Polonya'ya yüklendiler. Şimdi artık daha doğuda Romanya, Slovenya ve Türkiye'de imkn yaratmak istiyorlar. Peki biz devlet olarak, sektör olarak bu imkanın ne kadarını ülkemize çekecek çabayı gösteriyoruz? Öncelikle hükümetimiz bu sektörün bir vergi havuzu olmadığına, stratejisinin belirlenmesi gerektiğine inanmalıdır. Sektörü temsil eden derneklerin raporlarını dikkate almalıdır. Bu dönemde yan sanayimize de büyük görev düşmektedir. Bugüne kadar ihraç amaçlı otomotiv projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyeye gelememiştir. Bundan dolayı da sektör 10 milyar dolar ihracat yaptığı en iyi yılda 2 milyar dolar dış ticaret açığı vermiştir. Bundan sonraki projelerde yan sanayimiz katma değeri daha yüksek parçalarla işin içinde olmalıdır. Tasarımdan başlayarak, parça kalıp imalatlarında ve en sonunda da parçanın imalatında baştan sona yan sanayimiz görev almalıdır. Ancak bu takdirde dış ticaret açığımız kapanır. Araç vergilerini artırmakla, piyasayı durdurmakla açık kapanmaz. Israrla söylüyoruz; yan sanayimiz bu görevi yüklenmelidir.
|