Trafikteki araç sayısı arttı otoyollar 1900 km'ye uzadı
Trafikteki araç sayısındaki artış, yeni yollara olan ihtiyacı da artırıyor. 1980 yılında 27 kilometre olan otoyolların uzunluğu, 2004 yılında 1892 km'ye çıktı..
1950 yılında kurulan Karayolları Genel Müdürlüğü, önceleri ülkenin her yöresine ulaşabilmeyi hedeflemiş. O dönemde çok az olan motorlu taşıt trafiği henüz yüksek standartlı yollar gerektirmiyordu. 1950-1960 yılları arasında çalışmaların ilk amacı, sağlık, eğitim gibi toplumsal hizmetlerin ülkenin her yöresine götürülebilmesi için yolların yaz-kış geçit verir duruma getirilmesidir. Bu dönemde kademeli inşaat sistemi gereği, bir yandan trafik yoğunluğuna uygun olarak yollar iyileştirilmekte, diğer yandan yeni güzergahlar belirlenerek, modern ölçülere uygun yol şeritleriyle ülkenin ekonomik bölgeleri arasında bağlantı kurulmaktaydı. 1960'lı yıllara gelindiğinde, sürat teknikleri uygulanarak, Türkiye'nin o gün için gereksindiği 60 bin km'lik bir yol ağı ortaya çıkarılmış. Ancak, yol ağı belli bir düzeye eriştikten sonra, trafiğin artmasıyla birlikte 1960- 1970 yılları arasındaki dönem asfalt kaplamaya ağırlık verilmesini zorunlu kılmış. 1970'lerde motorlu taşıt sanayiinin kuruluşu, karayolu politikasına yeni boyutlar katmış. Trafik sıkışıklığı olan bazı ana akslarda ve büyük şehir çevrelerinde, çok şeritli ekspres yollar ya da otoyol yapımı ekonomik olma niteliği kazanmış. Ekonomik değerlendirmelerin önem kazandığı bu tip yolların planlanması, finansmanı, projelendirilmesi ve yapımı diğer yollara oranla daha karmaşık olduğundan, yeni bir teknoloji gerekmiş. Karayolları Genel Müdürlüğü bu konudaki ilk uygulamasını Boğaziçi Köprüsü ve İstanbul Çevre Yolu projesi ile gerçekleştirmiş. Türkiye coğrafik konumunun bilincinde olarak, Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasında ulaştırma bağlantıları oluşturmak amacıyla büyük çaba gösteren ülkelerden birisidir. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğu altında bulunan karayolu uzunluğu Ocak 2005 itibariyle toplam 63 bin 706 km olup, otoyol, devlet yolu, il yolu olmak üzere 3 sınıf yoldan oluşuyor.
BAKIM ÇALIŞMALARI Bakım çalışmaları, yolun ömrünü uzatmak ve her türlü dış etkene karşı yolu koruyarak direncini artırmak açısından en az yol yapım çalışmaları kadar önem taşımaktadır. Yol bakım çalışmalarının bir amacı da, yolu kullanan araçların her hava koşulunda güvenli ve konforlu yolculuk yapmalarıı sağlamaktır.
|