kapat
E-gazete
|
Hava Durumu
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
English
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
11 Eylül 2008, Perşembe
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Otomotiv devleri daraldı, Türkiye'de üretim % 15 düştü

ÖZHAN TEZEL
11.09.2008
Petrol ve mortgage krizi yüzünden zaten sıkıntılı olan otomotiv devlerine son darbe Avrupa'dan geldi. Düşen talep Türkiye'de üretimi azalttı..
Yılda 2 trilyon dolarlık ciro yapan, 70 milyon oto üreten ve 50 milyon kişiye ekmek kapısı olan otomotiv sektörü; petrol fiyatlarındaki aşırı artışın yanı sıra ABD kaynaklı mortgage krizinin etkilerinin dünyaya yayılması ve düşen talep ile zor günler geçiriyor. Petrol ve türevi ürünler, çelik ve işçi maliyetlerindeki aşırı artışın gelişmiş pazarlardaki daralan taleple birleşmesi, ilk etapta ABD daha sonra ise Avrupa oto pazarında kan kaybına yol açtı. Otoda kriz 2008 ortasına doğru zirveye çıktı, ABD'li dev üreticiler General Motors (GM) ve Ford milyarlarca dolarlık zararlar yazdı.

RAKAMLAR 'KRİZ' DİYOR
Kriz daha sonra Asya'ya sıçradı, Japon Toyota Avrupa'da üretimi yavaşlatarak işçi çıkaracağını açıkladı. Otomotiv endüstrisinde bu krizden etkilenen ilk Avrupalı oyuncu ise Renault oldu. Renault yaptığı açıklama ile Avrupa fabrikalarını kapsayan 6 bin kişilik işten çıkarma planladığını açıkladı. Krizin etkisiyle yaşanan enflasyonist baskı ve petrol fiyatlarının yüksek seyri dünya otomotiv piyasalarında rakamlara da yansıdı. Sadece ABD'de bu yılın ilk yarısında GM'in pazar payı yüzde 16.5, Toyota'nın yüzde 6.2, Ford'un yüzde 14.3 ve Chrysler'in yüzde 22 oranına bir önceki yıla göre azaldı. Yılın ilk yarısında 8 milyon 400 bin adet binek otomobilin satıldığı 27 ülkeyi kapsayan Avrupa pazarında ise bu rakam yüzde 2'lik bir daralmayı işaret etti. Sadece haziran ayında Avrupa'da daralma yüzde 8'i buldu, İngiltere, İtalya ve İspanya sırası ile yüzde 6.1, yüzde 19.5 ve yüzde 30.8 oranında daralarak dibi gördü. Batı Avrupa'da ise daralan markaların başında Toyota ve Honda gibi Japon üreticiler geldi. Batı Avrupa'da yılın ilk yarısında yüzde 12.8, sadece haziranda ise yüzde 18.5 daralan Toyota; Türkiye ve İngiltere fabrikalarında üretimi yavaşlatarak işçi çıkaracağını açıkladı. Dünya çapında yaşanan kriz otomotiv endüstrisinin önemli oyuncuları arasında gösterilen Türkiye'yi de etkiledi. Dünyanın 16'ıncı büyük oto üreticisi olan Türkiye yaşanan bu krize karşı şimdiye kadar daha dayanaklı bir tablo çizdi. İhracat pazarları, üretilen modeller, üretimdeki kalite ve hesaplı işgücü dikkate alındığında krize dirençli bir portre çizen Türk otomotiv sanayi bile artık zorlanmaya başladı.

TATİL 3 HAFTAYA ÇIKTI
Tarihinde ilk defa yaz tatilini zorunlu olarak 3 haftaya kadar çıkaran Türk otomotivciler, böylelikle üretimi yavaşlattı, krizin etkilerini azaltmaya çalıştı. Yeni projelerle 2008'e hızlı giren sektör Otomotiv Sanayi Derneği rakamlarına göre üretimde ilk 8 ayda yüzde 27 büyüyerek 890 bin 462 adede yükseldi. Fakat ağustos ayında üretim yüzde 15 azaldı, 43 bin 857 adede düştü. 2007 Ağustos ayında ise bu rakam 51 bin 626 adet olarak gerçekleşmişti.
Haberin fotoğrafları