|
|
Bir Kumru Masalı
Erzurum, çocukluğumun anayurdudur; İzmir ise ilkgençliğimin... Çünkü gençliğim ile daha sonra yaşadığım ve yaşayacaklarım İzmir'de biçimlendi; ruhumda silinmez izler bıraktı. İzmir, babamın gurbeti; annemin sılasıydı ayrıca... Belki bu yüzden gurbet ile sıla arasında kaldı benim hayatım da... İlkgençliğimin 'genç' kenti, bir başka deyişle 'gençliğimin kenti' İzmir'de geçen hafta iki mutluluğu bir arada, birlikte, iç içe yaşadım. Bu mutluluk aynasının bir yüzünü, İzmir Devlet Opera ve Balesi'nin (İZDOB) 25. kuruluş yılına ulaşması aydınlattı; öteki yüzüne ise yaşamını "İzmirliyim, İzmir'de yetişmişim ve daima orada kalmışım," diye özetleyen Ahmed Adnan Saygun'un 100. doğum yılı nedeniyle İZDOB'un sergilediği Bir Kumru Masalı'nın ışıltısı vurdu.
HAYAL GERÇEKLEŞTİ Bu aynanın arka yüzü de kişisel yaşamımdan izler taşımaktadır ayrıca... Benim ve yaşıtlarımın bütün gençliği, Bahribaba Parkı eteğinde yıllarca beton mezarlığı halinde duran 'opera ve bale' binasının ne zaman can bulacağı hayali ve avuntusu ile geçmişti. Şimdi ise İzmir Devlet Opera ve Balesi, opera ve bale yapıtlarını sahneye taşımanın yanı sıra şan ve orkestra konserleriyle çoksesli müziğin yaygınlaşmasına katkıda bulunuyor. 1991'de aramızdan ayrılan Saygun'un 1990 yılında yazdığı ve hiçbir yerde sahnelenmeyen son yapıtı Bir Kumru Masalı da İzmir Devlet Opera ve Balesi'nin 25 yıldır sürdürdüğü doğru çabasının bir yansımasıydı. Dans ve şiirle bezenmiş müziği, sözcüklere döküp özetlemek ne mümkün? Saygun'un Bir Kumru Masalı'nı bestelerken tuttuğu 'partisyon notları'ndan aktarmak istiyorum: "Beğendiği kadınları kaçırarak haremine katan cinler şehzadesi, hükümdarın kızını sevmektedir. Cinliğini kullanarak uyuyan kızın düşüne girer ve yatağından kaldırarak malikanesine götürür. Ancak hükümdarın kızı, daha önce gelmiş kadınların aksine isyan edecek ve şehzadenin büyüsüne karşı koyacaktır. Bunun üzerine de şehzade, kızın yaşamını mahvetmeye yemin eder, gücünün eriştiği tüm sihirleri kullanır."
RENK VE DANS ŞÖLENİ İZDOB'un 15 Mart 2007 perşembe günü dünya prömiyerini gerçekleştirdiği Bir Kumru Masalı, ünlü Alman koreograf Thorsten Kreissig koreografisiyle sahnelendi. Orkestrayı konuk İspanyol şef Tulio Gagliardo Vares yönetti. İki perdelik bale bir ışık, renk, dans şöleni; İzmir'in bu ışık, renk ve danslar ile bezenmiş tarihiydi. Sahnede altın rengi giysileri ile 'Smyrna'yı, yani İzmir'i ilk kuranlar ile İzmir'in meltemini boyunlarına atkı niyetine sarmış, Kordon'un beli zincirli 'rock' gençleri yan yanaydı. Ve çocuklar, İZDOB'un geleceğinin umudu genç balerin ve baletler, sahneyi ışık ve renklerle donattı. Asıl önemlisi de Saygun, Bir Kumru Masalı ile İzmirli kadınları selamlıyor, onların geçmişten günümüze güzelliklerini ve hayat içindeki savaşımlarını sahneye taşıyordu.
|