|
|
Çocukların boş zamanlarını değerlendirmek
'Çocukların boş zamanı' denildiğinde, akla gelen süreler, okuldan ve ders çalışmaktan geri kalan zamanlardır. Tabii bir de tatiller... "İnterneti kontrol edelim, peki boş zamanlarda onlara ne önerelim?" Günümüzde çocukların bu soruya verdikleri yanıt, genellikle değişmez: Bilgisayar, playStation ve televizyon. "Arkadaşlarımla oynuyorum," diyen çocuk sayısı ise giderek azalıyor. Bu nedenle de biz büyükler, sıklıkla kitap okumadıklarından yakınıyoruz. En çok yakındığımız nokta ise ders çalışılmaması... Bu nedenle çocukların dinlenme gereksinimlerini pek de önemsemiyoruz. Biraz anlayışlı olmakta yarar var. Özellikle tam gün okula giden ve okulla ev arasında uzun yol kat eden çocuklara karşı... Genellikle eve geldikten sonra yatma zamanına kadar ev içinde yaklaşık beş saatleri olan çocuklar... Bu sürede yemek, yıkanma gibi doğal gereksinimlerini giderecek, ders yapacak, dinlenecek, ihtiyaçlarını tamamlayacak ve aileleriyle ilişki kuracaklar. Bu da hem onlar hem de biz zamanı iyi kullanmayı öğrenemezsek asla sağlıklı geçmeyecek bir süreçtir.
DERS
ÇALIŞMAK: Ailelerin en çok yakındıkları ve çocuklarıyla tartıştıkları konu, ders çalışma zamanlarıdır. Bu tartışmanın temelinde, ailelerin çocuklarından daha fazla endişelenerek, çocuklara bu sanki kendilerinin sorumluluğuymuş duygusunu vermeleri yatar. Aile, bu sorumluluğu alınca, çocuk da ders çalışmayı sadece onları memnun etmek için yapması gereken bir olay gibi düşünmektedir. Oysa aile, denetleyici ve yardım edici olup, en baştan sorumluluğu çocuğa verirse, dersini yapmadığı zaman okulda ödenecek bedeli ödemesine ve öğrenmesine olanak sağlarsa, sorunu olmayan çocuklarla çatışma azalacaktır. Belirlenmiş ders saatleri, bu saatler içinde başka aktivitelerin sınırlanması, bu konuda kararlı olmak çocuğun sorumlu ve planlı olmasında bir adımdır. Bu düzenlemeleri yaparken çocuğun saatlerce ders başından kalkmamasını istemek, pek akıllıca olmaz. Verimli de olmayacak bu durumu engellemenin en iyi yolu ders çalışma sürelerini bölmektir. Bunu yaparken zamanlamaları ve molaları seçerek denetleyecek kişi ebeveynidir.
SPOR YAPMAK: Çocukları uygun zamanlarda spor ve sanat etkinliklerine yöneltmek gelişimleri için gereklidir. Özellikle toplu yapılan basketbol, voleybol ve futbol gibi etkinlikler, paylaşmayı da öğretir. Bu tür etkinlikler, düzenli yapıldığında ders çalışmayı engellemez, aksine yararlı olur. Benzer şekilde drama, tiyatro, bir müzik aleti çalmak, bale gibi yeteneğine göre seçilecek etkinlikler önemlidir. Çocukları zorlamanın, aynı anda birçoğunu bir arada yapmalarını istemenin ve onlardan tüm bu faaliyetlerde başarılı olmalarını beklemenin ters etki yapacağı unutulmamalıdır.
KITAP OKUMAK: Bunu kendileri gerçekleştirdikleri için çok önemlidir. Bu nedenle kitap seçimi, kitap okuma alışkanlığı kazandırabilme gibi konular, ayrı bir yazı konusu olacak. Ama bebeklikten itibaren ona kitaplar okumanız, evde kitap okunması, yaşına uygun cazip kitaplar almak, bu alışkanlığın kazanılması için önemlidir.
PLAYSTATION: Çocukların oyun için son zamanlarda en çok tercih ettikleri oyuncak ise playStation. Hatta iki arkadaş, hiç konuşmadan, saatlerce ekranda birbirlerini öldürmeye, arabalarını çarpıştırmaya çalışıyor. Buna da "Oyun oynuyoruz," demeye başladılar. Oysa onlarla birlikte oynayacağımız evcilik, saklambaç gibi kendi çocukluğunuzun da oyunları, boş zaman geçirmenin yanı sıra paylaşılan ve coşulan bir zaman olacaktır.
|