Karşınızda fotoğrafçı Nuri Bilge Ceylan
Nuri Bilge Ceylan'ın İklimler filmine hazırlanırken çektiği fotoğraflar, Selanik ve Londra'dan sonra İstanbul'da sergileniyor. 'Türkiye Sinemaskop' başlıklı sergi, Ceylan'ı fotoğrafçı kimliğiyle tanımak için de kaçırılmaz bir fırsat
Her mevsim bir fotoğraftır
Fotoğraf sanatçısı, yönetmen ve son filmi İklimler'de canlandırdığı rolüyle sinema oyuncusu da diyebileceğimiz Nuri Bilge Ceylan, filmleriyle duygularımızda açtığı kapıyı, şimdi de sergisiyle aralıyor. Ceylan'ın, geçen yıl Cannes Film Festivali'nde FIBRESCI Ödülü kazanan filmi İklimler'in mekân araştırmaları için çıktığı gezilerde çektiği fotoğraflardan oluşan 'Türkiye Sinemaskop' adlı sergisi, 26. Uluslararası İstanbul Film Festivali kapsamında 3-28 Nisan arasında Milli Reasürans Sanat Galerisi'nde yer alacak. Her biri bir film karesi gibi özenle çekilen fotoğraflardan oluşan ve daha önce sanatçının kendi internet sitesinde de yer alan serginin dünya prömiyeri, 2006 yılında 47. Selanik Film Festivali kapsamında Selanik'te gerçekleşti. Ceylan'ın Selanik'te büyük ilgi gören fotoğrafları daha sonra Londra'da National Gallery'de de sergilendi.
'KENDİMİ KAPTIRDIM' Kendine özgü anlatım dili ve hayata duyarlı yaklaşımıyla yıllardır yalnız Türkiye'de değil yurtdışındaki festivallerde de büyük ilgi gören Nuri Bilge Ceylan; İstanbul, Kapadokya, Kaş ve Van'ı da içeren fotoğraflarından oluşan sergisine nasıl hazırlandığını şöyle anlatıyor: "Bu fotoğrafların çoğu son filmim İklimler için çıktığım mekân araştırma gezileri sırasında çekildi. Başlangıçta bir sergi açacak ciddiyette çalışmıyordum. Sonra kendimi biraz kaptırdım. Bir gün baktım epey fotoğraf birikmiş. O günlerde Selanik Film Festivali sorumluları, filmlerimin toplu gösterimini yapmak istediğini söyleyince, bu fotoğrafları orada sergilemenin iyi bir fikir olabileceğini düşündüm." Ceylan, Kasaba ve Mayıs Sıkıntısı gibi filmlerinde aile üyelerini oynattıktan sonra İklimler'de de başrolü eşi Ebru Ceylan'la paylaşmıştı. Kadın-erkek ilişkisinin bilinmezliklerinde dolaşan İklimler, Kaş-Van hattı arasında üç mevsim sürüyordu. Ceylan'ın bu film için çektiği hazırlık fotoğraflarında da farklı mevsimlerin izi görülüyor. Fotoğraflarda 'Kavisli yol'un resimsel dengesi, 'Kır yolu'nun ışık oyunları, 'Futbol oynayanlar'ın çarpıcı bakış açısı ve 'İki kız kardeş' ve 'Çoban' gibi portrelerdeki ölçülü merhamet duygusu dikkat çekiyor.
BİR BAŞKA ZAMAN VAR Nuri Bilge Ceylan'ın fotoğraf sergisi nedeniyle İstanbul Teşvikiye'deki Milli Reasürans Sanat Galerisi tanıtıcı bir kitapcık da yayınladı. Levent Çalıkoğlu kitapçıktaki yazısında, sergiyi şöyle tanımlıyor: "Fotoğraf üzerine kafa yoran pek çok kişi, şu basit mantık oyunu üzerinde hemen uzlaşabilir: Fotoğraf, yitirdiğimiz geçmişin kaydı olmasına rağmen, bizi şimdiki zamanın içine sinmiş yeni bir başka zaman olabileceği fikri ile doldurur. Aslında gördüklerimizin geçmişte kalması değil; her bakışımızda bizi mutlulukla sarmalayan bir başka zaman da varmış duygusu hoşumuza gider. Dolayısıyla fotoğrafları, bir başka zamanda yaşamamıza olanak tanıdığı için severiz. Sürekli olarak içinde bulunduğumuz şimdiye varmanın en kestirme yoludur fotoğraflara bakmak. Belki hiç aklınıza gelmemiş olabilir, ama bunu fotoğrafçıların kendileri de yapar. Hatırlamak, şimdiyi aşıp bir başka zamanın içine akmak ama yine de şimdinin içinde olmak için çekerler. Nuri Bilge Ceylan'ın da bu duyguyla bu kareleri çektiğini düşünüyorum." Tel:(0212) 231 47 30
Figen YANIK
|