|
|
|
|
|
Sağlık Bakanlığı denetimde yok
|
|
"Bir ilçe hastanesinde patoloji cihazı yok ama üç patoloji uzmanı var".
Sayıştay'ın Mart 2005'te Meclis'e sunduğu "Sağlık Bakanlığı'na Bağlı Hastanelerde İlaç, Tıbbi Sarf Malzemesi ve Tıbbi Cihaz Yönetimi Hakkında Performans Denetim Raporu"ndan başlıklar son derece ilgi çekici.
* Hastanelerde yöneticilere yardımcı olması bakımından Yönetim Bilgi Sistemi yeterli değildir. Hastaneler tarafından Sağlık Bakanlığı'na iletilen veriler ile hastanelerin kayıtlarındaki veriler birbiriyle çelişmektedir.
* Bakanlık, hastanelerin tıbbi sarf malzemeleri ve ilaçlar için ne kadar kaynak kullandığını tam ve doğru olarak belirleyemediğinden, bu alanda politika oluşturma, planlama ve yönlendirme çalışmalarında gerekli ve uygun kararlar alamamaktadır.
* İhale işlemlerinin, ihale mevzuatı konusunda yeterli eğitim ve deneyime sahip olmayan personel tarafından yürütülmesi nedeniyle, bu işlemler güçlükle uygulanmakta ve çok sayıda ihale, yapılan hatalı işlemler ve itirazlar sonucunda ya tamamlanamamakta ya da Kamu İhale Kurumunca iptal edilmektedir.
* Hastanelerin kendi branşları dışındaki cihazları da temin etmeleri, bazı hastalık türlerinde yeterli başvuru olmaması nedeniyle laboratuvar ve radyoloji birimlerinde bulunan tetkik araçları, malzemeler ve çalışan personel açısından atıl kapasitelerin oluşmasına yol açmaktadır.
* Bakanlık tarafından, tıbbi cihazların tam kapasite ile çalışmasını sağlayacak dengeli bir personel dağılımı politikası oluşturulmamıştır.
* Sağlık harcamaları içinde yüzde 70 paya sahip olan kamu sektörü, kaynaklarının önemli bir kısmını her yıl artan miktarda ilaç ve tıbbi malzeme alımı için kullanmaktadır. Bu alımların belirli standartlar dahilinde yapılmaması, kamuoyunda bu alanda suistimaller olduğu (aynı nitelikteki malzemenin değişik fiyatlarla tedariki gibi) yönünde bulgular vardır.
* Ülkemizde kişi başına düşen sağlık harcaması 255 ABD doları olup, bunun GSYİH'ye oranı yüzde 4'tür. Gelişmiş ülkelerde ise bu oran yüzde 7 ile yüzde 11 arasında değişmektedir. Buna rağmen, ülkemizde genel sağlık harcaması içerisinde toplam ilaç giderlerinin payı ise yüzde 40 civarındadır ki, bu oran diğer OECD ülkeleriyle kıyaslandığında oldukça yüksektir.
* Hekimlerin, hastane yöneticiliğinde istihdam edilmesi, hekime yapılan yatırımın uygun kullanılmayarak boşa gitmesine ve sağlık işletmesi yönetimi konusunda eğitim ve deneyimi olmayan insanların sağlık işletmelerini yönetmesi sonucunu doğurarak kaynakların verimsiz kullanılmasına yol açmaktadır.
* Bir hastanede 2001 yılında 200 adet alınan Vinblastine sulfate (10mg) malzemesinden 2002 yılı içinde sadece 17 adedinin kullanıldığı, 183 adedinin ise ihtiyaç olmadığı gerekçesi ile Ankara Numune Hastanesine 31.01.2002 tarihinde ayniyat karşılığı devredildiği görülmüştür. Buna rağmen söz konusu hastanede 2003 yılı ihalesinde yine aynı malzemeden 200 adet satın alınmasına karar verilmiştir.
* Bakanlık tarafından 30 Eğitim ve Araştırma Hastanesi için 2001 yılında yapılan "merkezi ilaç ve serum ihalesi", hastanelerin Bakanlığa yıllık ihtiyaçlarının 2-3 kat üzerinde ihtiyaç bildiriminde bulunmaları nedeniyle beklenen tasarrufu sağlayamamıştır.
* Bakanlık tarafından hastanelerin personel ihtiyacının karşılanması hastaneler arasında dengeli olarak dağıtılması konusu zayıftır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|