|
|
Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel SABAH için yazdı
Ülke geleceğini girişimci belirler
Artık ülkelerin zenginlikleri bilgi ile ölçülüyor diyen Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel, eğitim girişimciliğinin ülkelerin geleceğinde hayati önem taşıdığını vurguluyor.
"Bilgi, günümüz ekonomisinde toplumların rekabet güçlerini ve gelişmişlik düzeylerini belirleyen en önemli unsur haline gelmiştir. Bilgi ekonomisine geçişte insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yaşam boyu eğitim öncelikli önem taşımaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı açısından gelişmekte olan ülkelerle gelişmiş ülkeler arasındaki uçurum, yaşamın her alanına yansımaktadır. Teknolojideki bu hızlı değişimler ülkeleri bir yandan çeşitli ekonomik ve sosyal çalkantılar içine sürüklerken, diğer yandan da yeni ekonomik süper güçler yaratmaktadır. İster geri kalmış olsun, isterse gelişmiş, eğitimin gücünün farkına varan tüm ülkeler, teknolojik gelişmelere ayak uydurabilmek için var güçleri ile planlar yapmakta, mevcut sistemlerini sorgulamakta ve bilgi toplumunun temel taşı olan insan gücünün eğitimini her şeyin önüne çıkarmaktadırlar.
EĞİTİMDE KALİTE Artık ülkelerin zenginlikleri para ile ya da doğal kaynaklarının zenginliği ile değil, bilgi ve insan kaynaklarının zenginliği ve onun eğitimi ile ölçülmektedir Kaliteli insan gücü yetiştirmenin tek yolu da eğitim ve öğretimdir. Eğitim, çağımızda devletlerin kamu kaynaklarını kullanarak sağlayabilecekleri bir hizmet alanı olmaktan çıkmıştır. Buda özel sektörün ve girişimcilerin eğitim alanında yatırım yapmalarının teşvik edilmesi gerekliliğini kaçınılmaz olarak karşımıza çıkarmaktadır. Maalesef bu konuda ülkemiz diğer ülkelere göre gerilerde kalmıştır. Ülkemizin her alanda gelişmiş ülkeler seviyesine ulaşabilmesi için özel sektörü yani girişimcileri desteklemesi gerekmektedir. Bu noktada girişimciliği tanımlamak ve eğitim girişimciliğini biraz açmakta fayda olduğu kanısındayım. Girişimci, risk alarak yenilik veya geliştirme yapan kişidir. Diğer bir deyişle, girişimci fırsatları gözleyen ve onları bulduğunda her tür riski alarak fikrini gerçekleştirmeye çalışandır. Dolayısı ile girişimcilik için fikir üretmek, yenilik üretmek ya da bir geliştirme yapmak gerekmektedir. Girişimcilik, girişimcilerin risk alma, fırsatları kovalama, hayata geçirme ve yenilik yapma süreçlerinin tümüne verilen addır. Girişimcilik kavramına yapısı itibarıyla en uygun alan eğitim alanıdır. Eğitimde girişimcilik oldukça zor ve risklidir. Çünkü eğitim sürekli değişim ve gelişim gerektiren yaratıcılığa açık ve uzun süreli bir alandır. Ancak eğitim sektörel tanımı ile hizmet alanında bulunduğu için maddi getirisi diğer sektörlere göre daha azdır. Eğitim girişimcisi, ekonomik kaynakların düşük üretkenlik alanlarından yüksek alanlara aktarılma sürecinde baş aktördür, çünkü yatırım yaptığı alan karlılıktan çok sosyal sorumluluk alanıdır. Eğitim girişimcisi yeni düşüncelerin yaratılması, yayılması ve uygulamasını hızlandırır, ayrıca yeni öğretim alanlarının, yeni eğitim sistemlerinin doğmasına yol açar, teknolojileri kullanarak eğitim ve öğretimde verimliliği artırır. Süreklilik içerisinde eğitim seviyesinin ve toplumsal dönüşümün hızını arttırır. Eğitim girişimcisi eğitimde kamu kurumlarının yarattığı hantallığı ve eksiklikleri inceler ve buna alternatif çalışmalar yapar. Dünyada ve ülkemizde eğitimde girişimciliğin desteklenmesinin gerekliliğini birkaç araştırma ile birlikte inceleyelim.
FIRSAT EŞİTLİĞİ Ülkemiz farklı coğrafyası ve siyasi yapısı ile eğitim organizasyonunu yapamamış bir ülkedir. Bu noktada devreye özel girişimciler girmektedir. Özel girişimciler tüm olumsuzluklara rağmen yıllardır eğitime yatırım yapmaktadır. DİE'- nin yaptığı bir araştırma ülkemizde özel eğitimin hangi noktalarda olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Devlet istatistik Enstitüsü, 2002 Yılı Türkiye Eğitim Harcamaları Araştırması'na sonuçlarına göre; 2002 yılında Türkiye'de yapılan toplam eğitim harcamaları 20 katrilyon 281.6 trilyon lira ile GSYİH'nin yüzde 7.31'i kadar bir büyüklük oluşturdu. Uluslararası girişimcilik endeksinde kullanılan 100 yetişkin içinde şirket kuran insanların sayısına bakıldığında Türkiye 29 ülkeden daha az sayıda girişimciye sahiptir. Türkiye'de her 100 yetişkin içinde şirket kuran sayısı 4,6'dır. Ülkemiz girişimciler için zor bir alandır. Devlet tarafından özel sektörün gelişimine destek verilmeyen eğitim sektörü bunlardan birisidir. Ülkemiz eğitim açısından sıkıntılar yaşamasına ve bu sıkıntıları kendi kaynakları ile çözememesine rağmen özel sektörün girişimlerini de zorlaştırmaktadır.
|