|
|
|
|
Milli Eğitim Bakanı Doç. Dr. Hüseyin Çelik SABAH için yazdı
Eğitimde yeni bir başlangıç olacak Son iki yıldır hazırlığı yapılan alt yapı çalışmaları ve biten birçok proje ile 2005- 2006 eğitimöğretim yılı bir hasat yılı olacaktır.
2005-2006 eğitim ve öğretim yılı Türk Milli Eğitimi açısından bir hasat yılı olacaktır. Çünkü son iki yıldır hazırlığı yapılan alt yapı çalışmaları ve biten birçok proje bu yıl uygulamaya geçiyor. Milli Eğitim Bakanlığı tarihinde ilk kez eğitim ve öğretimle ilgili "Problem" tespiti yapılmıştır. Eğitim ve öğretimle ilgili 6 temel problem tespit edilmiştir. 1. Okullaşma oranı , 2. Okulların fiziki durumu (altyapı), 3. Teknolojik altyapı, 4. Öğnetmen yetiştirilmesi ve öğretmen niteliğinin yükseltilmesi, 5. Müfredat, 6. Rehberlik sistemi. 2.5 Yıl içerisinde bu 6 problemli olayla ilgili yapılanları şöyle sıralayabiliriz:
1- MEB Bütçesi 2004 yılında ilk defa en büyük Bakanlık bütçesi oldu. Bu durum 2005'te devam etti. 2006'da da bu trend korunacak.
2- 2.5 yılda 60 bin derslik yaptık veya yaptırdık. Bu Cumhuriyet döneminin rekorudur. 3- "Eğitime % 100 Destek kampanyası çerçevesinde yaklaşık 2 katrilyonluk" destek sağlandı. (inşa, tamir, araç-gereç, arsa hibesi vs) 4- Tüm zamanlarda okulumuza gönderilen bilgisayar adedi 174.000'dir. Bizim 2.5 yıllık iktidarımızda bu sene sonu itibariyle gönderilecek bilgisayar sayısı 406.000 adet olacaktır. Bunun 206.000 adeti devlet imkanları ile 200.000 adedi ise kampanya sonucu temin edilecektir. (110 bin bilgisayar temin edildi.)
5- 2005 yılı sonu itibariyle 45 bin okulumuza ADSL (Geniş bant, Hızlı) internet bağlantısı yapılacaktır. Şimdiden il, ilçe ve beldelerimizde yüzde 80'in üzerinde gerçekleşme sağlanmıştır. Böylelikle 2005 yılının sonunda tek derslikli, birleştirilmiş sınıf uygulaması yapan okullarımızın dışında tüm okullara, öğrenci kitlesinin yüzde 98'ine ulaşacak şekilde internet imkanı sağlanmış olacaktır.
6- "Öğretmenlere ucuz bilgisayar" kampanyası ile yıl sonu itibariyle 100.000 öğretmenimize ucuz dizüstü bilgisayar sahibi olma imkanı sağlanmış olacaktır. 7- Son üç yılda kamuya tahsis edilen toplam kadroların yüzde 50'sinden fazlası eğitime tahsis edilmiştir.
8- Son üç yılda kadrolu, sözleşmeli, usta öğretici, vekil öğretmen statülerinde (yardımcı personel kadroları dahil olmak üzere) MEB 182.000 insana istihdam imkanı oluşturmuştur. Özelleştirme mağdurlarının 7 bine yakın kısmı MEB tarafıhdan çalıştırılmaktadır.
9- Öğretmenlere kariyer sistemi getirildi. İlk sınav 27 Kasım'da yapılacak. Stajyer, öğretmen, Uzman öğretmen, Bağöğretmen kademelerinden oluşan sistemde her yükselişti özlük haklarında iyileştirmeler olacaktır.
10-Müfredat 37 yıldır değişmemiştir. Bu demode müfredat değiştirildi. Geçen yıl her bölgede 120 okulda pilot olarak uygulanan ilköğretim müfredatı bu sene bütün okullara teşmil edilecek.
11-2003'te 81 milyon, 2004'te 83 milyon ücretsiz ders kitabı dağıtıldı. 2005'te yani bu yıl 106 milyon kitap yine ücretsiz dağıtılacaktır.
12- İlköğretim okullarında dar gelirli, fakir insanlar için büyük yük olan 'Ünite Dergileri' kesin olarak yasaklanmıştır.
13- "Haydi Kızlar Okula" kampanyası ile yaklaşık 150.000 yavrumuz okullu olmuştur.
14- Fakir aileler, çocuklarını maddi sıkıntı dolayısıyla okula gönderemiyorsa "şartlı Nakit Transferi" sistemi ile annelerinin hesabına aylık para yatırılıyor. Kız çocukları için daha yüksek bir meblağ her ay destek veriliyor.
15- Burs ve Kredi sistemi dağınıklıktan kurtarıldı. Şu anda yükseköğretimde okuyan öğrencilerimizden talep edip de burs veya kredi alamayan kimse yoktur. Kredi ve burs miktarı 45 milyondan 110 milyona çıkarıldı. Üç aylık ödemeler aylık hale getirildi.
16- Ortaöğretim bursları 13 milyondan 40 milyona çıkarıldı.
17- yurt kapasiteleri arttırıldı. Atıl kapasiteler ortadan kaldırıldı.
18- Liseler 4 yıla çıkarılacak AB ile uyum sağlandı. Dezavantajlı olan genel liselerin bu yolla kalitesi arttırılacaktır.
19- Anadolu liselerinin kontenjanları ve sayıları yüzde 70 arttırıldı. 20- 2003-2005 tarihleri arasında 39 yeni yatılı Anadolu Öğretmen Lisesi açıldı. Bu yolla alt yapıdan itibaren Öğretmen kalitesinin arttırılması hedeflendi.
21- Okul öncesi eğitimde yüzde 11'lik bur okullaşma oranı teslim alındı. Şu anda yüzde 20'ye ulaşmış bulunuyoruz.
22- AB destekli MEGEP (Mesleki Eğitimin Geliştirilmesi ) ve Mesleki Eğitimin Modernizasyonu projeleri ile sektörlere yönelik ara eleman yetiştirme programlarına özel bir önem verildi.
23- MEB'in yıllarca uyguladığı "tip projeler", "tipsiz projeler" ilan edildi. Selçuklu, Osmanlı mimarisinden esintiler olana nacak modern mimarinin bütün unsurlarını içeren yeni projeler 81 ilde uygulanmaya başlandı.
24- İlk ve Ortaöğretim kurumları için 100'er adet kültür eseri belirlendi. Bunlar müfredatla ilişkilendirilerek okuma alışkınlığını yaygınlaştırılmasına çalışılacak.
25- Taşımalı eğitim uygulamasından dolayı kapanan 2 bin köy okulu açılarak hizmete sunuldu.
26- 2005 yılında ilk defa yaklaşık 800.000 öğrencinin Ortaöğretim kurumlarına Giriş sınavları ile ilgili (müracaat dahil) iş ve işlemler tamamen internet ortamında yapıldı. 6 milyon mektup böylelikle elektronik postaya dönüşmüş oldu. MEB'in bundan dolayı yaptığı tasarruf 8 trilyon TL'dir.
27- 2003'ten beri tüm ilk, açıktan atamalar ile yer değiştirmeler puna üstünlüğü esasına göre elektronik ortamda yapıldı. tüm müracaatlar ve geri bildirimler internet üzerinden yapıldığı için mesai fiili olarak 7 gün 24 saate çıktı. 2005 Ağustosu'nda ilk defa il emrine değil, kurumlara nokta atama yapıldı.
28- "Demokrasi Eğitim ve Okul Meclisleri" kültürünün küçük yaşlardan itibaren kavranması ve özümsenmesi için yoğun bir gayret gösteriliyor.
29- Yılllardan beri hep eksikliği hissedilen ve kurulması istenen ancak bir türlü gerçekleştirilemeyen "Sosyal Bilimler Liseleri" 5 yıllık liseler olarak açıldı.
30- Türkiye'nin spor alanında gerekli sıçramaları yapabilmesi için Spor Liseleri 2004'ten itibaren açılmaya başlandı.
|
|
|
|
|
|
|
|
|