|
|
|
|
|
|
Pist tamam sıra patron seçiminde
Formula 1 pisti iki haftaya kadar bitiyor. Yarış tarihi de onaylandı. Ağustos ayında dünyanın en renkli motorspor etkinliği ülkemizde görkemli bir start almaya hazırlanıyor.
Gözlerimi kapatıp, iki yıl öncesine gidiyorum. Almanya Hockenheim pistindeyim. Hem de Jaguar takımının davetlisi olarak. Yani Efsanevi "Paddock Club" ta oturup yarış izleyeceğim. Dünyanın en renkli sirklerinden birinde Schumacher ailesi, Coulthard gibi isimleri yakından gözlemleyip bir yandan da kulaklarımda uğuldayan motor seslerini unutmamaya çalışıyorum. Sonra gözlerimi açıyorum. Günümüz İstanbul'unda Kurtköy'deyim. Dev bir inşaatın son günleri yaşanıyor. Etraftaki tüm döküm ızgaraların üzerinde "İstanbul F1" yazıyor. Türkiye Grand Prix'inin 21 Ağustos'ta koşulacak olan ilk ayağının burada yapılacak olması fikri beni ciddi ciddi heyecanlandırıyor. Üstelik şanslı azınlıktanım ve motorsporları gazeteciliği yapıyorum. Yani pistin yapım aşamasını Mümtaz Tahincioğlu, Cem Hakko gibi bu işe çok emek vermiş isimlerle izleme şansına sahip oldum. İki hafta içinde 80 milyon Euro'luk bu dev proje tamamlanıyor. Paddock'lar, servis alanları, kapalı tribünler tamamlanmış durumda. Pistin asfaltı ise son kat hariç bitmiş. Son kat ise Mayıs ayında atılacak ve böylece yarış öncesi muhteşem bir asfalt karışımı sağlanmış olacak. Pist için öyle bir altyapı hazırlanmış ki, bu alt yapıya hangi siteyi koyarsanız koyun sorunsuz bir şekilde insanlar yaşamlarını sürdürebilir. Ama bu mucizevi gelişme tabii ki bir gecede olmadı. Formula 1 ve Dünya Ralli Şampiyonası gibi dünya motorsporlarının en önemli iki etkinliği sayılan yarışların ülkemize verilmesinin hikayesi bir anlamda Türk motorsporları tarihini gözden geçirmek anlamına da geliyor. 15 yıl önce Marlboro'- nun ve diğer sigara firmalarının motorsporlarına ciddi destek verdiği günlerde Cem Hakko Turan Talu belki de ülkemizin ilk resmi Formula 1 başvurusunu gerçekleştirdiler. Ancak sonuç hüsrandı. Ancak sonraki yıllarda Team Atakan ile Turan Talu'nun ortak girişimi ülkemizin Dünya Ralli Şampiyonası platformunda, fabrika takımları ile neredeyse aynı imkanlara sahip olarak yarışması yeni bir sayfa açıyordu spor tarihimizde. Bu arada Tomsfed Federasyonu ise Avrupa Ralli Şampiyonası'na puan veren Türkiye Rallisi'- nin katsayısını arttırma hedefinde idi.
TARİHİ DÖNÜM NOKTASI Çok geçmeden 20 katsayı hayali gerçekleşti ve ardından Dünya Ralli Şampiyonası'nı ülkemize getirmek için çalışmalar başladı. Mümtaz Tahincioğlu ve Tomsfed'in isimsiz kahramanları bir yandan yarış rotaları çıkarırken bir yandan da insan faktörünü hazırlamaya çalışıyorlardı. Team Atakan'ın Dünya Ralli Şampiyonası seyahatleri hem biz gazetecilerin hem de federasyon üyelerinin vizyonunu geliştiriyordu. Bu kez yeni ve bir çok insana hayal gibi gelen bir hedef konuldu: Formula 1'i ülkemize getirmek. Ama bizim İstanbul'da sahip olduğumuz Körfez Pisti bile iktidarlar değişince park veya yeşil alan yapılma tehlikesi ile karşı karşıya kalıyordu. Aranan kan ise ayağımıza kendiliğinden geldi: Formula 1 yarışlarının haklarına sahip olan Bernie Ecclestone ülkemizde yat yaptırıyordu ve sık sık yatını kontrol etmeye geliyordu. O günlerde yatı yapan firmanın sahibi Mehmet Karabeyoğlu'nun eşi, Ecclestone onuruna verdiği bir davette korkulan soruyu sordu " Sizce Formula 1 Türkiye'de yapılabilir mi?" cevap kısa ve netti: "Neden olmasın" işte bu cevap İTO'nun yüklendiği tam seksen milyon Euro'luk dev bir yatırım için ilk startı vermiş oldu. Ve başarılar arka arkaya gelmeye başladı. Önce Dünya Ralli Şampiyonası ülkemize verildi, ardından da Formula 1 pisti için temel atıldı. Bu arada Mümtaz Tahincioğlu, sahibi olduğu Kent Gıda'yı yönetmek yerine yurtdışında diplomasi yaparak yabancılarla diyaloğun sağlıklı bir şekilde gitmesini sağladı. Mobil, Toyota, Castrol, Ford, Opel, Renault gibi firmaların motorsporlarını ciddiye alarak attığı tohumlar ülkemizi çok iddialı bir konuma getirdi. Gelinen noktada her motorspor takımının ve yarışçısının bu konu için gerekli kamuoyunun yaratılmasında önemli rol oynadığını söylemek yanlış olmayacaktır.
Rahşan Gülşan
|
|
|
|
|
|
|
|
|