|
Asya'nın yükselen yıldızı
|
|
Başkan yardımcılığını bir Türk'ün yaptığı Kazakistan'ın milli havayolu Air Astana, üç yıllık geçmişine rağmen Ortaasya'nın Avrupa standartlarında hizmet veren en kaliteli şirketi oldu.
Geçen yıl 80 milyon dolar zarar ederek iflas eden Kazakistan milli havayolu şirketi Air Kazakistan'ın yerine kurulan Air Astana, kısa sürede Ortaasya ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri içinde en başarılı havayollarından biri haline geldi. Sadece üç uçakla seferlere başlayan Air Astana, gerçekleştirilen bir dizi reformla hem filosunu genişletti hem de uçuş noktalarını artırdı. Filodaki Antonov, Tupolev, Yakovlev gibi eski Rus uçakları emekliye ayrıldı, yerine Boeing 737'ler ve Fokker'lar alındı. Yönetim yapısı itibariyle dünyadaki en ilginç havayollarından biri olan Air Astana'nın yüzde 51'i Kazakistan hükümetine, yüzde 49'ı ise İngiliz Savunma Sanayi Şirketi BAE System'e ait. Milli havayollarının bir türlü başarılı olamaması üzerine hükümet yetkilileri ilişkilerinin iyi olduğu BAE'den yardım istedi. Bunun üzerine BAE Systems, 8.5 milyon dolar sermaye ile ilk kez bir havayolu şirketine ortak oldu.
BAŞKAN YARDIMCISI TÜRK Air Astana'nın Yönetim Kurulu Başkanı İngiliz Lloyd Paxton'ın, Ticaretten Sorumlu Başkan Yardımcılığı'nı henüz 33 yaşında olan genç bir Türk, İbrahim Canlıel yapıyor. 1998-2003 yılları arasında Hollanda Havayolları KLM'in Ortaasya Satış Müdürlüğü görevini yürüten Canlıel, Air Astana'ya 2003 yılının Haziran ayında girdi. Lloyd Paxton, Air Astana'nın başına geldikten sonra hem pazar deneyimi olan hem de bölgeyi çok iyi tanıyan İbrahim Canlıel'e teklif götürdü. Paxton'ın bu teklifini kabul eden Canlıel, Air Astana'daki en stratejik görevlerden biri olan Ticaretten Sorumlu Başkan Yardımcılığı'na getirildi. Air Astana çok yeni bir şirket olmasına rağmen, 2003 yılında vergi sonrası net 2 milyon dolar kar elde etti. Şirket yıl sonunda karını 5 kat artırarak, 10 milyon dolar kar açıklamayı planlıyor.
|