|
|
Hedef 10 yılda 300 km
Trafik sorununu raylı sistemle bitirmek isteyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 110.5 kilometrelik hattı 10 yıl içinde 300 kilometreye çıkarmayı planlıyor. 38.5 kilometrede kalan metro-tramvay hattımız ise dünya metropollerinin çok gerisinde.
Her gün ortalama 1.5 milyon insanı taşıyan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, kent içi trafik sorununu çözmek için kolları sıvadı... Şehrin iki yakasındaki banliyö hatlarıyla birlikte toplam 110.5 kilometrelik uzunluğundaki raylı sistemleri önümüzdeki 10 yılda 300 kilometre uzunluğa çıkarmaya çalışan Büyükşehir Belediyesi sistemi deniz ve kara ulaşımıyla entegre ediyor. Raylı sistemlere ilave olarak yapımına 9 Mayıs'ta Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından Üsküdar'da start verilen Marmaray Tüp Geçiş Projesi de İstanbul'daki ulaşım sorununu büyük ölçüde rahatlatacak. Tüp geçiş iki yakadaki raylı sistemleri birbirine bağlayacak. Sultançiftliği- Edirnekapı, Edirnekapı-Vezneciler projesi tamamlandığında yüksek nüfuslu bölgeler çağdaş bir ulaşıma sahip olacak. 2.8 km olan Eminönü-Kabataş cadde tramvayında 6 adet istasyon düşünülüyor. Kadıköy-Kartal hattı ise 22 km ve 15 istasyondan oluşacak.
TEK ÇÖZÜM YOLU VAR İ.T.Ü. İnşaat Fakültesi, Ulaştırma AnabilimDalı Öğretim Üyesi Prof .Dr. Haluk Gerçek İstanbul ulaşımını raylı sistemlerin rahatlatacağını belirterek "Raylı toplu taşıma sistemi hızla geliştirilmelidir. İstanbul Ulaşım Ana Planı'nda önerilen ve toplam uzunluğu 232 km. olan raylı sistem projeleri hızla gerçekleştirilmelidir. Planda önerilen raylı sistem ağının gerçekleştirilmesi, kentlilere mevcut ulaşım türleri dışında hızlı, güvenli, güvenilir, konforlu ve çevre dostu bir seçenek sunması ve böylece, aşağıda kısaca belirtilen, otomobil kullanımını kısıtlayıcı diğer önlemlerin uygulanmasına olanak vermesi açılarından yaşamsal önem taşımaktadır. Böylece, kentteki toplu taşıma sisteminin omurgasını, Londra, Paris, NewYork, Tokyo, Moskova'da olduğu gibi, raylı sistem ağı oluşturacaktır" diye konuştu.
BÖLGE BÖLGE SİSTEM * Hizmette olan Raylı sistemler; Taksim- 4. Levent (metro), Aksaray-Havalimanı (hafif metro), Sirkeci-Zeytinburnu (tramvay), Taksim-Tünel (nostaljik tramvay), Karaköy-Taksim (tünel), Halkalı- Sirkeci ve Haydarpaşa-Gebze (banliyö hattı).
* Yapımısürenler: Taksim-Kabataş (füniküler), Taksim-Yenikapı (metro), Aksaray- Yenikapı (LRT), Vezneciler-Sultançiftliği (tramvay), Eminönü-Karaköy- Kabataş (tramvay), Kadıköy-Moda (nostaljik tramvay).
* İhalede olanlar: Kadıköy-Harem-Kartal (LRT), Zeytinburnu-Güngören-Bağcılar (1. etap-tramvay), Zeytinburnu-Bakırköy IDO Terminali (2. etap-tramvay), Bağcılar-Yüzyıl-Cumhuriyet Mahallesi (tramvay), Otogar-Bağcılar (LRT), E5- İncirli Caddesi-Bakırköy IDO Terminalı (havaray), Kadıköy-Bostancı (tramvay), 4. Levent-Seyrantepe 1. etap-metro), 4. Levent-Ayazağa (2. etap-metro), İkitelli- Olimpiyat Köyü (tramvay), Altunizade- Ümraniye-Dudullu (1. etap-LRT), Üsküdar-Altunizade (2. etap-LRT).
METRO'DA BİZ VE ONLAR Moskova 475 km tramvay ve metro Londra 413 km hafif metro ve metro Berlin 321 km tramvay ve metro Paris 237 km tramvay ve metro Tokyo 268 km tramvay ve metro Sofya 227 km tramvay ve metro Mexico City 140 km metro İSTANBUL 38.5 km tramvay ve metro Atina 26 km metro
Hasan ERŞAN / MERKEZ
|