Amatör ve profesyonel farkı
Geçen hafta müjdesini verdiğim yeni "Amatör Denizci Yönetmeliği" ile ilgili okurlardan çok mektup aldım. Bunların bir bölümü bugüne kadar amatör ehliyetle profesyonel olarak çalışan dostlardan. Yeni yönetmeliğe göre bundan böyle amatör denizci belgesiyle profesyonel olarak çalışılamayacak. Bu yüzden bu konumda olanlar hem ellerindeki haklarının kaybolduğundan şikayet ediyorlar, hem de "ne yapacağız?" diye panik içindeler. Öncelikle şunu söyleyeyim; ilgili maddede göreceğiniz gibi* yeni yönetmelik bu durumda olanları mağdur etmeyecek şekilde hazırlanmış. Bir defa bu şekilde yılbaşına kadar çalışabilecekler. Ayrıca yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte en az bir yıldan bu yana profesyonel olarak çalıştığını kanıtlayanlar amatör ehliyetlerini iade ederek "gemici belgesi" alabilecekler. Bu belge ile de 18 grostona kadar profesyonel tekne kullanabilecekler. Yani halen çalışanlar için bir kayıp söz konusu değil. Çünkü amatör belge ile de 18 grostona kadar tekne kullanabiliyorlardı. Bundan daha büyüğüne ise profesyonel yönetmelik ne diyorsa ona göre sahip olabilecekler. Bundan sonra ise kimse "bir amatör ehliyet alıp kaptanlık yapayım" diyemeyecek. Bu konudaki şahsi fikrimi de söyleyeyim. Denizcilik Müsteşarlığı'nın bu konudaki attığı adım doğrudur. Dünyanın hiçbir ülkesinde amatör belge alıp profesyonel çalışamazsınız. Çünkü amatörlüğün sınırı yoktur, sınırlaması da... Ama "Ben parayla adam taşıyacağım" dediğiniz zaman otorite sizden de, teknenizden de belli standartları tutturmanızı ister. Bizler amatör denizciyiz, kaptan değil. Kaptan olmak belli bir eğitim, belli bir tecrübe, meslekte adım adım ilerleme ister. Yani yat kaptanı ehliyeti alacaksanız şartlarını yerine getirmeniz gerekir. Bakın orada da bir sıkıntı var biliyorum. Mesela sağlık muayenesi "geçtiğimiz yıl amatörlerden istenilen gibi" çok ağır. Tankerle okyanusu
okyanusu geçecek denizciden istediklerinizle çapariye çıkan balıkçıdan, 12-13 metrelik teknesiyle günlük turlar yaptıran adamdan isteyeceğiniz sağlık şartlarının aynı olmasına gerek yoktur. Birinde "adamın böbreğinde taş var mı?" diye bakabilirsiniz. Bu doğrudur da. Çünkü Japonya'da böbrek ameliyatı yaptırmak donatanın işine gelmez. Ama olta balıkçısı tek gözle, tek ayakla, tek böbrekle de işini yapabilir... Bu sıkıntıların da aşılabileceğine inanıyorum. Ama insanlar bu sıkıntılarını dile getirmeliler, birlikte hareket ederek seslerini duyurmalılar. Elbette şu an herşey dört dörtlük değil, bir geçiş süreci yaşıyoruz. Zamanla daha çok şey yerine oturacak. Ancak tekrar ediyorum. Bu yönetmelik bir devrimdir. İnşallah henüz yayınlanmamış olan diğer yönetmeliklerle birlikte amatör denizciliğimizin dönüm noktası olacaktır.
Salı günü İhsan Kalkavan, Ataköy Marina'da düzenlenen bir törenle Afra adlı yelkenliyle dünya turuna çıktı. Çok istememe rağmen gazeteden ayrılamadığım için kendisini yolcu edemedim. Ama Kalkavan'ı yolcu etmeye gelen çok insan vardı. Buna da çok sevindim. İnşallah Afra'yı dönüş töreniyle karşılamak nasip olur. Köşemizde Kalkavan'ın bu muhteşem yolculuğu ile ilgili bilgileri aktarmaya gayret edeceğiz. Darısı imrenen diğer denizci dostların başına. Allah selamet versin. n Amatör Denizci Belgesinin Geçerliliği Madde 22 - Amatör Denizci Belgesi ticari amaçlı tekne kullanılamaz ve personel olarak da çalışılamaz. Ancak, Gemiadamları Yönetmeliği çerçevesinde halen ticari teknelerde bu belge ile çalışanlar, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği takvim yılının son gününe kadar çalışabilirler. Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihine kadar Amatör Denizci Belgesi ile ticari yatlarda bir yıl çalışanlar, istekleri halinde gemici yeterliğini Amatör Denizci Belgesi iptal edilmek kaydıyla sınavsız alırlar. Amatör denizciler Amatör Denizci Belgesi ile sefer bölgesi sınırı olmaksızın tekne kullanabilir.
|