|
|
|
|
|
Chirac sıkı pazarlıkçı çıktı
|
|
Türk Hava Yolları'nın uçak alımında Airbus ile Boeing arasındaki rekabet kızıştı. Fransa Cumhurbaşkanı Chirac ve Başbakan Erdoğan arasındaki görüşmede Airbus'ların alımı için anlaşma sağlanamadı.
*** Boeing yarışı bırakmıyor
THY'nin yaklaşık 2 milyar 250 milyon dolarlık uçak alımında aslan payının Airbus'a gideceği iddialarına rağmen Boeing yarışı bırakmamaya kararlı
Türk Hava Yolları'nın filosuna katacağı yeni uçaklar için Boeing ve Airbus arasındaki kıyasıya rekabet sürerken, Boeing Ticari Uçaklar Avrupa'dan Sorumlu Başkan Yardımcısı Marlin B.Dailey, THY'nin uçak alımında siyasetin karıştırılmamasını istedi. THY'nin uçak alım ihalesinde karar aşamasına geldiği günlerde sponsoru oldukları İstanbul Müzik Festivali için İstanbul'a gelen ve şirketin Türkiye Satış Direktörü Aldo Basile ile birlikte gazetecilerin sorularını cevaplandıran Boeing Başkan Yardımcısı Marlin Dailey, THY'nin uçak alımında filosundaki mevcut Boeing 737 altyapısını gözetmesinin faydalı olacağını söyledi. Türk Hava Yolları ile uzun senelere dayanan iyi bir işbirlikleri olduğunu hatırlatan Marlin Dailey, THY'ye çok iyi şartlarda bir teklif verdiklerini belirterek, "Türk Hava Yolları yetkilileri teklifimizi nasıl takdir eder, uçakları nasıl bölüştürür bilemem. İhale sonucu ürünlerimizin değerininin anlaşılacağını ve teklifimizin değerlendirileceğini ümit ediyorum" dedi. Marlin Dailey, Türkiye-Amerika arasındaki iyi ilişkilerin Boeing için bir avantaj teşkil edip etmeyeceği sorusuna şu cevabı verdi: "Ülkelerimiz arasındaki iyi ilişki, bizim için elbette avantajdır. Ancak siyasetin uçak alımlarına dahil olması işimizi zorlaştırıyor. Çünkü iş yapıyorsunuz, ticaretle iştigal ediyorsunuz ama zaman zaman siyasi konular ticaretin önüne geçiyor. Boeing Ticari Uçaklar, ticaretle uğraşan global bir şirket. Ticaret yaparken ortaya koyduğunuz, yaptığınız değerle değerlendirilmeniz gerekir. Biz de bu inançla siyasetten uzak durmaya gayret ediyoruz. Bizim için asıl odak noktası THY'nin ihtiyacına cevap verebilmek." Türk Hava Yolları'na, uzun menzilde Boeing 777 ve orta menzilde yeni nesil 737-800 uçakları için teklif verdiklerini kaydeden Dailey, THY'nin hali hazırda filosunda çok önemli bir paya sahip olan 737'leri tercih etmesi halinde Airbus'ın aynı sınıftaki uçağına oranla 10 yaş daha genç, daha hızlı ve daha ekonomik uçakları almış olacağını belirtti. Dailey'in konuşmasından satır başları:
İç hatlar için 717-200 ideal bir uçak 100 koltuklu Boeing 717-200, dayanıklılık, güvenirlilik ve verimlilik açısından özel havayolları için çok başarılı bir model olabilir. Özellikle iç hat uçuşları ve bin milden kısa mesafeli uçuşlar çok ideal. 717 için Türk Hava Yolları ile de görüşüyoruz.
BBJ teklifimizin parçası değil Boeing Business Jet, cumhurbaşkanı ve başbakanında kullanabileceği iyi bir uçak. Ancak bize THY'den ihale sürecinde B oeing 737 ve geniş gövdeli Boeing 777 talebi geldi. THY'ye verdiğimiz teklifte asıl odak noktamız 737-800 uçakları. 777 ve 737'ye Boing Business Jet'i de eklemek sinerjik bir fayda sağlayabilir. Ama şu anda düşünce aşamasında olan BBJ için bir şey söylemek erken.
737 tercih edilirse çok avantaj sağlar Boeing 737-800 uçağı, rakibimizin aynı sınıftaki uçaklarından 10 yaş daha yeni. Biz 1994 yılında üretilen 737-800'ü, rakibimiz ise 1984 yılında ürettiği uçakları öneriyor. 737-800 daha uzun menzilli, daha yüksek irtifada uçabiliyor, daha verimli, daha süratli. Ayrıca güvenirliliğini de kanıtlamış bir uçak. Bakım, idame masrafı daha düşük, daha fazla yolcu kapasitesine sahip. Bütün bunları alt alta topladığınız zaman THY için kesinlikle çok daha fazla avantaj sağlayacak bir model. Bu avantajın bir başka boyutu daha var. THY'nin zaten çok yoğun bir 737 altyapısı mevcut. Simülatörü, yedek parçası, bakım imkanları var. Pilotlar 737'yi biliyor. Dolayısıyla bu uçağın tercih edilmesi halinde THY altyapısı hazır olan bir ürünün çok daha iyisini almış olacak.
Teklifte fiyata bakmamak gerek Uçak alımında fiyata bakarak karar verilirse kısa dönemli bir çözüm yoluna gidilmiş olur. Sadece fiyat belirleyici olmamalı. Genel olarak ortaya konan değere bakılmalı. Volkswagen yerine Audi alacaksınız ama daha pahalı. Oysa uzun dönemde Audi'den çok daha fazla istifade edeceksiniz. Bakım masrafı daha az olacak, uçakta da bu böyledir. Sadece zarf içindeki fiyata bakarak karar vermek yanlış olur. Hangi teklif en iyi değeri, faydayı sağlayacak ona bakmak gerekir.
Havacılık sektörü büyüyecek Havacılık sektörü büyüme trendine girdi. Dünya genelinde ticaret hacmi ve satışlar büyüyor. Havayollarının karlılığı artıyor, bunun önümüzdeki yıllarda daha da artacağını düşünüyorum. Sektörün hızlı bir toparlanma sürecine girdiği çok açık. Sadece Türkiye'de değil tüm dünyada özel havayollarının sayısı da artıyor. Havayolları, uçak üreticisi firmalar ve havayollarını kullanan müşteriler açısından rekabet faydalı olacak.
Krizlere rağmen iyi bir yıl geçirdik Şu an bulunduğumuz yer itibariyle gayet memnunuz. Özellikle 11 Eylül sonrası önemli atılımlar gerçekleştirdik. Elimizde iyi bir ürün çeşidi var. Müşterilerimizin ihtiyaçlarına cevap verebiliyoruz. Bulunduğumuz yerden, performansımızdan memnunuz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|