|
|
|
|
|
|
Allah rızası için sanat
Beyoğlu - Aksanat'ta gösterilen belgesel video "Fast-iman", Kadıköy Osmanağa Camii'nin giriş kapısı üzerine yerleştirilen bir dijital panodan ayet ve hadislerin akmasını konu alıyor
Kadıköylülerin hiç de yabancı olmadığı bir durum sanatın gündemine taşındı. Osmanağa Camii'ne yerleştirilen, ayet ve hadislerin aktığı dijital pano kendi başına bir sanat eseri mi diye düşündürürken belgeseli de bir sanat galerisinde sergileniyor. Temmuz ayının sonuna kadar Beyoğlu- Aksanat'ta devam eden 23. Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergisi dahilinde gösterilen çalışmalardan biri olan belgesel video "Fast-iman" adını taşıyor. Genç sanatçı Bengisu Bayrak tarafından gerçekleştirilen video projeksiyonda Kadıköy Osmanağa Camii'nde giriş kapısı üzerine yerleştirilen bir dijital panodan ayet ve hadislerin akması, belgeselde ise bununla ilgili olarak caminin imamıyla, çevreden sakinlerle yapılan röportajlar yer alıyor. Sanatçı, bankalarda, alışveriş merkezlerinde ve hatta güncel sanatta artık alışık olduğumuz bir malzemeyle cami girişinde karşılaşmamız fikrinden yola çıkmış. Serginin küratörlerinden Başak Şenova, sanatçının metin yerine belgesel dilini kullanmasının önemini vurgulayarak, çalışmanın dini mesajların güncel hayatın akışıyla ilişkisine dikkat çektiğini belirtiyor.
AKLA HOLZER GELİYOR Diğer yandan, Kadıköy Osmanağa Camii Derneği tarafından gerçekleştirilen bu girişimin kendisi adeta başlı başına (bir belgesele ya da metne ihtiyaç duymadan) bir sanat eseri. Işıklı neonlar ve dijital panolar 1970'lerden beri sanatçılar tarafından malzeme olarak kullanılıyor. Buna örnek olarak Jenny Holzer'in işleri özellikle dikkat çekiyor. Sanatçının çıkış noktası sokaktan geçenlere, müzelerin, sanat galerilerinin dışındaki insanlara seslenmek ve sisteme dair bazı eleştirel noktaları vurgulamaktı. Holzer'a göre yazının da görüntü görsel bir değeri var ve bu yüzden yazı bizimle görsel olarak iletişim kurar. Kadıköy Osmanağa Camii Derneği'nin ise Jenny Holzer'dan etkilenmediği kesin! Konuyla ilgili olarak konuştuğumuz Kadıköy Müftüsü Mehmet Aktoprak panodan akan ayet ve hadislerin o haftanın gündemine uygun olarak seçildiğine dikkat çekiyor. Yani, işin "kavramsal" bir tarafı da var.
SANATSAL KAYGI YOK Hem dijital panoyu camiye yerleştiren din görevlilerine hem de olayı sanat galerisine taşıyan genç sanatçı Bengisu Bayrak'a "Fastiman" ı sorduk. Bayrak, "Hiçbir sanatsal kaygı taşımaksızın cami görevlileri tarafından tasarlanmış olan bu elektronik pano, sanatçı tarafından sanat nesnesine dönüştürülmüştür" derken, panoyu konu alan belgeselin bir sanat galerisinde sergilendiği haberini bizden alan Osmanağa Camii İmamı Mehmet Güney "Bu insanlara bir hizmettir, güzelliktir. Demek sanat olarak sergileniyor" diyor.
Adnan Yıldız
|
|
|
|
|
|
|
|
|