kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 18 Ağustos 2008, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Tahir Uysal

'Vergiler yüksek, rekabet yoğun neredeyse kâr bile kalmadı'

Akaryakıt sektörünün oyuncularında isyan var. BP Genel Müdürü Uysal ve Shell Genel Müdürü Ediboğlu, "Yüksek vergiler nedeniyle düşük kâr marjına mecbur kalıyoruz" dedi..
Petrol piyasası sektörü temsilcileri, akaryakıt ürünlerindeki yüksek vergiler nedeniyle düşük kâr marjlarıyla satış yaptıklarını, bunun da rekabet gücünü azalttığını belirttiler. BP Türkiye Genel Müdürü Tahir Uysal, Türkiye'nin benzinde dünyanın birinci, motorinde ise üçüncü en pahalı yakıtını kullandığına dikkat çekerek, "Farkı yaratan da vergiler, pahalılıktan bahsediyorsak akaryakıt fiyatlarının düşmesi için öncelikle vergiler üzerinde odaklanmak lazım'' dedi. Yıllardır yüksek vergilerin akaryakıt kaçakçılığını teşvik ettiğini söylediklerini, fakat vergilerin olduğu yerde kaldığını söyleyen Uysal, "Piyasada çok ciddi bir rekabet var, neredeyse kârlılık bile kalmadı. Pompa fiyatları arasında fiyat farkı az, fakat Avrupa pazarında da fiyat farkları birkaç sent. Rekabet promosyonlarla çok ciddi şekilde yapılmaktadır. Belki bunu EPDK'ya daha iyi anlatmak gerekiyor'' diye konuştu. Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu, akaryakıt fiyatlarında vergilerin çok büyük bir yüzdeyi oluşturduğunu, onun dışında vergiler düşüldüğü zaman Türkiye'de akaryakıt ürünlerinde İtalya fiyatlarının referans alındığını söyledi.

PROMOSYON YARIŞI
EPDK'nın bütün dağıtım şirketlerinin uyguladıkları fiyatların aynı olduğu yönündeki söylemlerine katılmadığını ifade eden Ediboğlu, "Promosyonlarla çok ciddi rekabet var. Avrupa ülkelerinin çoğunda da fiyatlar arasında büyük farklılıklar yok. Fakat Türkiye'de vergi oranları çok yüksek olduğu için bu ufak farklılıklar kayboluyor'' dedi. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Hasan Köktaş da, daha önce yaptığı bir açıklamada, kurşunsuz benzinde yüzde 58-60 civarında vergi bulunduğuna işaret etmiş, dağıtıcı ve bayinin geriye kalan yüzde 42'lik kısıtlı bir bölüm içerisinde rekabet etmek zorunda olduğunu söylemişti. Köktaş, şöyle konuşmuştu: "Madem ki dünya petrol fiyatlarına müdahale edemiyoruz, o zaman kendi iç pazarımızda oluşan fiyatların bileşenlerinin durumuna bakmamız lazım.Türkiye'de enerjinin vergilendirilmesine ilişkin politikalarda değişim ihtiyacı var.'' Ham petrol fiyatlarının aşırı artış gösterdiği son yıllarda bir taraftan ülkeler fiyatların yüksekliğinden şikâyet ederken, diğer taraftan da araç sahiplerinin ödedikleri rakamların çok daha büyük olmasının, akaryakıttan alınan vergi ve harçların fazlalığından kaynaklandığı görülüyor. AB üyesi 27 ülkeden 16'sında benzin fiyatının yarıdan fazlasını vergi ve harçlar oluşturuyor. Vergi ve harç oranı AB ülkeleri içinde yüzde 58.3 ile Almanya'da en yüksekken, Kıbrıs Rum kesiminde bu oran yüzde 39.6'da kalıyor. Türkiye'de ise vergi ve harç oranı yüzde 59.7'yi buluyor. Avrupa Komisyonu'nun Haziran 2008 tarihli verilerinden derlediği bilgilere göre, AB ülkelerinde tüketicinin 1 litre benzine ödediği rakamın ortalama yüzde 54.8'i vergi ve harç yoluyla devletlerin kasasına giriyor. AB ülkeleri arasında, benzinde litrede en yüksek fiyat Hollanda'da uygulanırken, en yüksek vergi ve harç ödenen ülke ise yüzde 58.3 ile Almanya. Almanya'yı litrede ödenen yüzde 58.2 vergi ve harç ile İsveç, yüzde 57.8 ile Finlandiya, yüzde 57.3 ile İngiltere, yüzde 57 ile de Fransa izliyor. Danimarka ile Portekiz'de benzinde ödenen vergi oranı yüzde 55.8'i bulurken, Hollanda yüzde 55.5, Belçika yüzde 55.4, İtalya yüzde 53.7 vergi ve harç uyguluyor.
Haberin fotoğrafları