kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 1 Temmuz 2008, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC

Lüküs hayat - GALERİ

Yeni Haber
"Şişli'de bir apartıman, yoksa eğer halin yaman, nikel-kübik mobilyalar, duvarda yağlı boyalar..." Bir dönemin gişe rekortmeni müzikalinde zengin hayat tasviri böyleydi. Günümüzde ise "lüks"ün tanımı geçmişe göre çok değişti. Eskiden lüks olarak algılananlar bugün sıradanlaştı. Artık lüks hayat nasıl yaşanıyor, lüksün tanımı nasıl yapılıyor merak ettik, araştırdık.


LÜKS kelimesi Latince ışık anlamına gelen "LUCCA" kelimesinden geliyor (Bebek'teki meşhurLucca'dan hatırlayın). Işık, ışığın parlaklığı, ışık kaynağının parıltısı... Karanlık birodada mum ışığını düşünün nasıl dikkat çeker. İşte lüks de böyledir. Ona sahip olan kişi dikkatleri üzerine çeker. Diğer bir anlamı ise temel ihtiyacın dışında size konfor ve estetik sunan şeylere genel olarak verilen ad. Bubir giyim eşyası veya ulaşım aracı içinde söylenir. Hep anneannelerimizden veya kendi annelerimizden duyarız; bizim zamanımızda o yoktu, bu yoktu diye. Hatta çok da geçmişe gitmeden kendi çocukluğum için bile rahatça söyleyebilirim ki babam yurtdışına çıksında Haribo ayıcık şekerlerden ve Tobleroneçikolata getirsin diye yolunu gözlerdik. Sadece bir şekerleme veya bir çikolatanın o günlerde lüks olmasının altında ürünün o an için kolay elde edilemez olması yatıyordu. Standardın dışında bir özelliği ve o an için sınırlı sayıda olması o ürünü lüks yapıyordu o zamanlar.

LÜKSÜN EN'LERİ



* Dünyanın en pahalı arabası Mercedes'in lüks markası Maybach.Araba sadece sipariş üzerine üretiliyor. Müşteri isterse içine jakuzibile koydurabiliyor.1

* Dünyanın en pahalı cep telefonu,Vertu'nun Signature Diamond Koleksiyonu. Fiyatı 250 bin Euro. Dünyada sadece 26 adet bulunuyor.2

* Dünyanın en pahalı kalemi Montblanc ve VanCleef & Arpels firmasına ait. Kalemin fiyatı 730 bin Dolar. Üzerinde 840 adet elmas bulunuyor. 3

* Dünyanın en pahalı laptop'u 1milyon Dolar'lık fiyatı ile İngiliz Luvaglio.4

* Dünyanın en pahalı köpeği ise Tibet Mastiff'i. Fiyatı da 500 bin Dolar'a çıkıyor.5



*LÜKSÜN EN'LERİ İÇİN TIKLAYINIZ...

* Dünyanın en pahalı saatlerinden biri olan Blancpain'nin kadranında 46 adet ve çerçevesinde 180 adet olmak üzere toplam 226 yakut bulunuyor. Fiyatı 25100 İsviçre Frangı.6

* Dünyanın en pahalı oteli Dubai'debulunan Burj Al Arab. Otelde bir gece konaklama fiyatı 110 bin YTL.7

* Dünyanın en pahalı şarabı Petrus. Şarabın şişesi 4 milyar YTL. civarında.8

* Dünyanın en pahalı mücevheri NeilLane firmasına ait. 140 karatlık pırlanta ilebezeli Neil Lane gerdanlığın fiyatı 4 milyon Dolar.9

* Dünyanın en pahalı kozmetik markalarındanbiri olan Kanebo'nun Sensai Premier serisinde 40ml.lik bir kremin fiyatı, 1417 YTL.10

* Dünyanın en prestijli, en hızlı, en havalı, en güçlü standart motorlu araçlarından biri de Bugatti. Türkiye'de bu araçtan bulunmuyor. İsteğe bağlı timsah derisi veya leopar tavan kaplaması yaptırabiliyorsunuz.

* Dünyanın en lüks evi 139 milyon Dolar'lık fiyatı ile İngiltere'nin güneydoğusunda Surrey Bölgesi'nde bulunuyor.

* Rusya'da yetişen mersin balığından elde edilen iri ve canlı, siyah taneli Beluga Havyarı'nın gramı 2.500 YTL, kilosu ise 250 bin YTL.

* Dünyanın en lüks seyahat gemilerinden biri olan Oueen MaryII'de tek kişilik lüks bir kamaranın fiyatı 50 bin Dolar.

ALTINLI KEK



Çırağan Palace Kempinski'nin çok özel müşterileri için hazırlattığı "Sultanın Altın Keki"'nden en son Katar Prensi satın almış. Adından da anlaşılacağı gibi sultanlara yakışır olan bu kekin içinde trüfmantarı, özel tereyağ, limon kabuğu şekerlemesi, kuş üzümü, konyak, kıyılmış beyaz badem,karanfil, tarçın gibi birbirinden leziz malzemeler bulunuyor. Üzeri yaprak halinde 22 ayar altınla kaplanan kekin fiyatı 1000 Dolar. Kendi kadar kutusu da son derece gösterişli olan bu kekin isteğe bağlı olarak gümüş veya altın mühürlü kutu seçenekleri de var. (Çırağan Palace Kempinski İstanbul'un Baş Aşçısı Rudolf Van Nunen)

Peki, lüksün hayatımızdaki yeri nedir? Niye lüks yaşamlara özeniyoruz?

Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Bölüm Başkanı Nilüfer Narlı'nın ifadesine göre; lüks, herhangi bir tüketim maddesi için ihtiyacı karşılamanın araçsal olarak öneminin ötesinde, o maddenin gösterişli, pahalı ve insanları etkileyici bir özelliğe sahip olması anlamına geliyor. Örneğin benim bir ayakkabıya ihtiyacım varsa ayağımı korumak için gidip standart bir ayakkabı da satın alabilirim. Ama insanları etkilemek istiyorsam gidip sonderece marka bir ayakkabı da alabilirim. Lüksteki en önemli ayrım, sizin ihtiyacınızı karşılaması dışında etrafınızdakileri etkilemenizi sağlamak, havalı, prestijli gözükmek için başvurulan bir yol olmasıdır.

-->Bugün lüksten anladığımız şey çok daha kişisel. Artık lüks ürünler üreten markalar kişiye özel tasarımlar sunuyorlar. Ne kadar size özel ve ayrıcalıklı olursa okadar lüks olmuş oluyor.

"Tüketiyorum öyleyse varım" Descartes'in "Düşünüyorum öyleyse varım" sözünün yerini günümüzde "Lüks tüketiyorum öyleyse varım" ifadesi aldı. Birçok insan var olabilmek için düşünmek yerine tüketmeyi yeğliyor. Türkiye Cumhuriyeti'nin başlangıç yıllarında burjuvazi olarak adlandırabileceğimiz insanların sayısı çok azdı. Türkiye'de burjuvazi özellikle 1960'lı yıllardan sonra sayıca arttı. Dolayısıyla tarihimizde para çok yeniEski bir İngiliz atasözü var, "Eski para sessizdir" diye. Şimdi ise para yeni olduğu zaman bir şekilde bağırmak ve kendini göstermek istiyor. Para nasıl kendini gösterecek? Bir şekilde lüks şeyleri satın alarak, lüks tüketerek. Şu ayrımı da burada yapmak gerekiyor; bir insan kaliteli giyinebilir ve kaliteli bir yaşam sürebilir. Bunu isteyebilir fakat lüks tüketimde gereksinim ve kaliteninde ötesine geçilmekte. Gösteriş buradaki en önemli şey. Bütün mesele göstermek.Dolayısıyla lüks tüketim ile bir insanın kendi görselliğini başkalarını etkilemek için kullanması çok bağlantılı. Bazı kişilerdaha fazla lüks tüketmek istiyor, hatta lüks tüketebildiğini göstermek istiyor. Özellikle böyle bir arzunun arkasında, paraya daha çok yeni kavuşmuş olmanında etkisi var. Zaten dikkat edin, lüks tüketim ürünleri üreten markalar veya firmalar kişinin kendini göstermesini sağlayacak şekilde tasarımlar üretiyorlar.

Günümüzde lüks ürünler için, burjuvazinin aristokrat yaşama duymuş olduğu özenme sonucu doğmuş da denebilir. Fakat burjuva toplumunun üretim ve tüketim biçimi, aristokrasiden farklı olduğu için lüks kavramı da biçim değiştirmiştir. Mesela soyluları giydiren saray terzilerinin devamı sayılabilecek haute couture tasarımcılar kreasyonlarını kişiye özel üretirler. Ancak bunların çoğu bir sektör haline gelmiş, seri üretime dayalı bir yapıyla ilişkide olduklarından aslında kişiye özel üretilen şey, herkes için de üretilmiş olur. Dolayısıyla kişisel moda aynı zamanda kitlesel bir modanında öncüsü durumuna gelir. Bugünkü moda anlayışı doğmuş olur. Bunun için de, ne kadar kişisele ve tasarımcının elinden çıkan parçaya yakınsa o kadar lüks olur. Bizim toplumumuzda da insanların gösterişe bukadar değer vermelerinin altında herkes için üretilen şeylerin içinde en kişisel olanına ulaşma arzusu yatar.

-->Lüks herhangi bir tüketim maddesi için ihtiyacı karşılamanın araçsal olarak öneminin ötesinde, o maddenin gösterişli, pahalı ve insanları etkileyici bir özelliğe sahip olması...

NEYE LÜKS DENİYOR?

Lüks köken olarak Luxuria'dan geliyor ve kelime anlamı ise hayatın extraları (extras of life ) yani aslında ihtiyaç olmayan ancak herkesin arzuladığı şeyler. Lüksün metafiziğine bakıldığında lüks tamamen tüketicilerin fantezileri, hayalleri, umutları ile ilgili; hiçbir şekilde fiziksel ihtiyaçları ile ilgili değil. Aslında lüks için bir nevi fantezilerin tatmini de diyebiliriz. Lüks kişilerin duygusal arzularını doyurmakla ilgili.

Lüks kişiye göre değişken bir algı aslında. Bir kişi için lüks olan bir şey başka bir kişi için lüksü tarif etmeyebilir.

Bir markanın lüks olması için farklı, özel, duyuları ve duyguları harekete geçiren,yüksek kalitede yaratılmış, kullanıcılarına ayrıcalık sunan; kendilerini özel hissettiren;sıradanı sıra dışı haline transform etmeyi başarmış olması gerekiyor.

-->Lüks tüketmenin iki farklı boyutu var. Birincisi zevk almak ki orada son derece kişisel bir durum söz konusu. İkincisiise başkalarının ilgisini, sevgisini çekebilmek, onlarıetkilemek ve çevresinde gözde kişi olmak.

HAYAL ETMESİ BİLE LÜKS

Ünlü Rus iş adamı ve Chelsea Kulübü'nün sahibi Roman Abramoviç, Temmuz ayı içerisinde tatil yapmak için Antalya'nın Serik ilçesine bağlı Belek beldesinde bulunan Calista Luxury Resort Otel'de konaklayacak. Abramoviç'in tatilini geçireceği 1500metrekarelik bir alana sahip olanvilla 'Leo'nun duvarları Swarovski taşlarla kaplı.

İki kattan oluşan villada asansörlerin bulunması dikkat çekerken musluk, peçetelik,sabunluk ve çöp bidonları 24 ayaraltın kaplamadan oluşuyor. Dokuz yatak odasının bulunduğu VIP hizmeti veren villada helikopter pisti, özel havuz, özel resepsiyon, özel restoran,oyun salonları, sinema salonu, Türk hamamı bulunuyor. Ünlü Rus tenisçi Sharapova'nın da tatilini geçireceği öğrenilen 'Leo' isimli villada ayrıca özel tenis kortu ve mini golf sahası da yer alıyor.Yaklaşık üç milyon Dolar'a mal olduğu öğrenilen villada iş adamı Abramoviç'in korumaları için ayrıca özel odalar bulunuyor.

GÜLDEREN TUMBA (HÜLYA Dergisi)