kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 18 Aralık 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Eski Hava Kuvvetleri Komutanı Cömert, özel dürbünlü kaskı tanıtmıştı.

Operasyon için mum ışığı yetti

Cengiz UYSAL
Pilot kaskına takılan özel dürbünlerle çok az ışıkta bile hedefler görülüyor..
TSK'nın Kuzey Irak'a dönük dev operasyonunun başarısında gece görüş sisteminin (GGG) büyük rolü bulunuyor. Türk Hava Kuvvetleri'nin gözbebeği savaş pilotlarının kullandığı bu gözlükler, normal insan gözünün göremeyeceği her türlü hedefi yeşil olarak gösteriyor. Mum ışığını bile ortamı aydınlatmak için kullanabilen sistem, dünyada sayılı orduda bulunuyor.

6 AYDIR EĞİTİM
TSK pilotlarının ilk kez gece gerçekleştirdiği operasyona, 6 aydır hazırlandığı ortaya çıktı. Eski Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Faruk Cömert 16 Haziran 2007'de, "atış tatbikatları gece yapılsın" talimatı verdi. Bu çerçevede 18 Haziran'da Konya'da gerçekleştirilen "Anadolu Kartalı" tatbikatı operasyonunun provası niteliğinde oldu. Gerçek bombaların kullanıldığı operasyonda hedefler, zifiri karanlıkla yüzde 100 başarıyla vurulmuştu. Bu başarının gerisinde yatan gece görüş sistemi konusunda, dönemin Hava Kuvvetleri Komutanlığı Harekât Başkanı Tümgeneral Şirin Ünal şu bilgileri vermişti: "GGG; hafif, ayarlanabilir iki adet tüpten oluşur. Tüpler normal insan görüşü için yetersiz olan ışık şartlarında dış dünyanın yeşil görüntüsünü sağlar. Sistem yaklaşık 600 gr ağırlığında kaska monte edilebilen bir gözlük ve 2 adet pilden oluşmaktadır. GGG görüntü kalitesini direkt olarak etkileyen ortam aydınlanması; ay, yıldız ve suni ışık kaynakları sayesinde oluşur veya oluşturulur."

AYIN ŞEKLİ ÖNEMLİ
"En iyi aydınlanma durumu, yarım veya çeyrek ayın ufuk hattından 30 derece ve üzerinde bulunduğu zamanlarda oluşur" diyen Ünal, düşük aydınlatma şartlarında suni aydınlatmaya ihtiyaç duyulabileceğini belirtmişti. Önceki günkü operasyonda da ayın konumunun Ünal'ın belirttiği şekilde olması da, TSK'nın planlamayı yaparken ay ışığını da dikkate aldığını ortaya koydu. Tümgeneral Ünal, gece görüş gözlükleri ile uçuşta rota planlanması ve taarruzların, uygun sistem düzeltmeleri ile beraber yapılabilmesi için radar, hedefleme podu, öne bakan kızıl ötesi kamera (FLIR) ve seyrüsefer sistemine (GPS/INS) ihtiyaç duyulabileceğini belirtmişti.