kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 18 Aralık 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

F-16 pilotunun operasyon günlüğü

Olcay AYDİLEK / ANKARA
Kuzey Irak'ta birçok operasyona katılan yeni emekli F-16 pilotu SABAH'a anlattı..
Yeni emekli olmuş pilotun gözünden operasyon ve bu operasyona katılan bir F-16 pilotunun günlüğü şöyle:

* Operasyon öncesinde uzun soluklu bir hazırlık dönemi geçirilir. Gerekli brifingler alınır. Operasyona katılacak pilotlar ve uçaklar, kollara ayrılır.

* Her kolda gereksinime göre 3, 4 ya da 5 uçak yer alır. Her kolun da kendi içinde bir komutanı vardır.

* Operasyondan hemen önce üste (karada) taşınabilir belleklere, vurulacak hedeflerin koordinatları yüklenir. Pilot, bu taşınabilir belleği uçaktaki bilgisayara takar. Yükleme yapılır.

* Pilot, harekât emrini almasının ardından sığınaktan çıkar, pist başına gelir.

* Her kolda bulunan uçaklar, belli bir sistematik içinde hedefi vurmak üzere havalanır. Birinci uçaktan bir süre sonra ikinci uçak tanımlanan hedefe bomba ya da roket yağdırır. Kısaca, belirlenen amaca ulaşmak üzere her bir kolda bulunan uçaklar sırasıyla ve belli bir zaman aralığında görevini yerine getirir.

* Uçaklar, gece görüşe sahip olduğu için gündüz gibi rahat hareket edebilir.

* Uçak, yüklenen koordinatlar çerçevesinde hedefe kilitlenir. Pilot, uçağın ön camından koordinatları okuyabilir. Hedefe yakın bir noktada uçak otomatik olarak pilotu uyarmaya başlar. Hedefe kilitlenme işareti oluşur.

* Pilot, zamanı geldiğinde bomba ya da roketi ateşler. Hedef, 12'den vurulur.

* Uçak, görevini tamamladıktan sonra üssüne geri dönecek ve sığınağına çekilecektir. Örneğin, uçak üzerinde kullanmadığı roket ya da bomba var. Pilotlar, aldıkları o müthiş eğitimle kazandıkları yetenek sayesinde güvenlik pimi çekilmiş bomba ya da roketi düşürmeden (düşmesi durumunda patlayabilir) son derece hassas iniş yaparlar.