Giriş Saati : 23.10.2008 12:03 Güncelleme : 23.10.2008 23:34
Küresel finans kriziyle birlikte özellikle Avrupa piyasalarında başlayan daralma, Türkiye'deki otomotiv üreticilerinde üretimi durdurma ve işçi çıkarmayı gündeme getirdi.
Krizin en fazla darbe vurduğu ticari araç siparişlerindeki azalma yüzünden, Ramazan Bayramı'ndan önce ve sonra toplam 6 gün üretimini durduran Tofaş, Ekim ayı itibariyle 200 kişiyi emekliye sevk etti.
Ford Otosan talepteki düşüş nedeniyle 25 Ekim-2 Kasım tarihleri arasında üretimini durduracağını açıklarken, ticari araçlar başta olmak üzere otomotiv sektörü için dizel enjeksiyon sistemleri üreten Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş ise 600 işçiyi ücretsiz izne çıkarmayı gündeme getirdi, ancak işçilerin eylemi nedeniyle geri adım attı.
Türk Metal Sendikası Genel Teşkilatlandırma Sekreteri İsmail Dursun, yaptığı açıklamada, otomotiv sektörünün, üretiminin yüzde 70-80'ini ihraç ettiğini, ihracatın da yaklaşık yüzde 70'inin Avrupa'ya yapıldığını belirterek, Avrupa pazarlarındaki daralma yüzünden sektörün krizden kaçmasının mümkün olmadığını söyledi.
Dursun, otomobil siparişlerinde yüzde 10 düşüş yaşanırken, bu rakamın ticari araçlarda yüzde 30'u bulduğuna dikkati çekerek, özellikle hafif ticari araç üreticisi firmalarla bazı yan sanayi firmalarında üretimi durdurma ve işten çıkarmaların gündeme getirildiğini bildirdi.
Doblo'nun yanı sıra, Peugeot ve Citroen markalarını bünyesinde barındıran Fransız PSA Grubu ve Fiat için mini cargo üreten Tofaş'ta, pazarlardaki daralma yüzünden Ekim ayı itibariyle 200 kişinin emekliye sevk edildiğini kaydeden Dursun, buna rağmen fabrikada üretimin 3 vardiya şeklinde sürdüğünü belirtti.
BOSCH'TA SORUN ÇÖZÜLDÜ
Dursun, dizel enjeksiyon sistemleri üreten Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş'de ise 1990 yılından bu yana ilk kez sipariş iptalleri yaşandığını belirterek, işverenin bir süre önce 600 kişiyi ücretsiz izne çıkarmayı gündeme getirdiğini söyledi.
Bunun üzerine Bosch işçileriyle eylem başlattıklarını anımsatan Dursun, Bosch yetkilileriyle yaptıkları görüşmeler sonucunda işçilerin Kasım sonuna kadar çeşitli eğitim organizasyonlarına tabi tutulacağını belirtti. Dursun, ayrıca Bosch'un üretimi durdurma planının da bulunduğunu, krizin derinleşmesi halinde bu alternatifin kullanılacağının kendilerine bildirildiğini ifade ederek, İşçi çıkarmayacaklar, ücretsiz izin de olmayacak. Üretimin durması halinde OYAK Renault ve TOFAŞ'ta uygulanan yüzde 76'lık sistemi burada da uygulamaya konulacak. Yani işçilere çalışmadıkları günler için ücretlerinin yüzde 76'sı ödenecek diye konuştu.
BİLGİ KİRLİLİĞİ
Otomotiv sektöründe üretimin durdurulması ve işçi çıkarma konularında bilgi kirliliği yaşandığına da değinen Dursun, "Bazı yayınlarda Tofaş'tan bin 200 kişinin işten çıkarıldığı yazılıyor. Bu kesinlikle doğru değil" dedi. Dursun, krizin reel sektörde daha yeni hissedilmeye başladığını belirterek, üretim ve ihracatta yaşanan sıkıntının istihdamı daha fazla olumsuz etkilememesi için işçi, işveren ve hükümetin üzerlerine düşen görevi eksiksiz yapması gerektiğini vurguladı.
Otomotiv işçisinin kalifiye eleman olduğuna dikkati çeken Dursun, Türkiye'nin zenginliği olan otomotiv işçilerinin kolay yetişmediğini ve krizin ardından yine sektör için vazgeçilmez hale gelecek bu işçileri, kaybetmemek gerektiğini dile getirdi.
TOPLU SÖZLEŞME SÜRECİ
Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ile yürüttükleri toplu sözleşme sürecine de değinen Dursun, yürürlük tarihi 1 Eylül olan toplu sözleşme görüşmelerinin anlaşmazlıkla sonuçlandığını, 8 Ekim de uyuşmazlık zaptı tutulduğunu ve ara bulucu sürecinde olduklarını belirtti. Dursun, sendika olarak krizin geldiğini gördükleri için toplu sözleşmeyi Ramazan Bayramı ndan önce bitirmeyi hedeflediklerini, ancak bunun gerçekleştirilemediğini ifade ederek, Toplu sözleşme süreci ve krizin işçiye yansımalarını ayrı yürütüyoruz. Biz toplu sözleşmeyi krize rağmen en iyi şekilde sonuçlandırma amacındayız dedi.