Genelkurmay'ın
27 Nisan 'gece yarısı' muhtırasını birkaç açıdan değerlendirmeye çalışalım.
-
Demokrasi ve
Anayasa açısından kabul edilebilir, onaylanabilir, alkışlanabilir bir yanı yok. Açıklama demokrasiye de aykırı, anayasaya da...
Tüm partilerin, "Genelkurmay bu tip açıklamalarla siyasete, Meclis'e, Cumhurbaşkanlığı'na ve hatta yargıya müdahale edecekse, biz ne için varız, yargıçlar niye var" demesi gerekir ki kimi açıkça, kimi yarım ağızla bunu söylüyor. (
ABD ve
Avrupa Birliği ise net biçimde muhtıraya karşı olduklarını belirtti.)
- Tabii bir de '
somut durum' var: Cuma gecesi, muhtıradan az önce, yabancı bir
TV'de,
1997-2000 yılları arasında,
ABD'nin Ankara büyükelçiliğini yapan
Mark Parris'in Cumhurbaşkanlığı seçimini değerlendirmesini izledim. Parris, özetle, "
Abdullah Gül çok iyi bir aday. İngilizce biliyor. Batıya açık. Kolay diyalog kuran bir insan" diyordu.
Muhtıradan sonra ise ABD'den gelen ilk mesajlar bir şaşkınlığı gösteriyordu. Bu da nereden çıkmıştı?
Öyle ya... Abdullah Gül bu ülkede
başbakanlık ve
dışişleri bakanlığı yapmış bir kişiydi. Türkiye'yi yurtdışında temsil ediyordu. Böyle bir kişinin cumhurbaşkanı seçilmesinde ne gibi bir sakınca vardı?
Ayrıca Gül'ün adaylığı açıklandığında ortaya böyle bir muhtıra çıksaydı, tüm
nahoşluğuna karşın '
anlaşılır' olacaktı.
Halbuki şimdi Amerikalılar olup biteni kavramakta zorlanıyordu.
Bense...
12 Mart 1971 muhtırasını,
12 Eylül 1980 ve
28 Şubat 1997 darbelerini yaşayarak,
27 Mayıs 1960 darbesini ve diğer açık ya da örtülü müdahaleleri kitaplardan öğrenmiş bir insan olarak hiç şaşırmadım.
Türkiye işte böyle bir siyasi yapıya sahip. Bürokratik elit, demokratikleşmeye ve küreselleşmeye karşı konumunu ve imtiyazlarını korumak için direniyor.
Son aylarda bunu hukuku kullanarak (
367 uydurması ) ve halkın bir kısmını harekete geçirerek (
mitingler ) yapmaya çalışıyordu. Şimdi ise işin içine bir de
muhtıra katıldı.
- Bir de '
pratik' duruma bakalım: Hukukçuların ve siyasetçilerin ezici çoğunluğu tarafından yapay, hatta saçma bir iddia bulunmasına rağmen,
367 konusu
Anayasa Mahkemesi'ne gitti.
Hiç hoş olmadı ama ne yapalım: Mahkeme bir karar verecekti, biz de sonucu beğensek de, beğenmesek de onu meşru bulacaktık. Ama şimdi o da tartışmalı hale geldi. Çünkü muhtırayla birlikte kararın üstüne '
Genelkurmay siyasetinin' gölgesi düştü.
- Bu tuhaf durumu nasıl aşmalı? En etkili çözüm,
seçim gibi görünüyor. En kısa zamanda seçime gitmek gerek. Yenilenmiş, tazelenmiş bir Meclis, huysuzlanan bürokrasiyi dizginleyecektir.
Ancak seçim süreci de sancılı olacak:
Seçime gidelim ama ne zaman? Karar
çarşamba günkü
ikinci tur yapılmadan önce mi alınmalı? Yoksa
üçüncü turun ardından, yani Abdullah Gül cumhurbaşkanı seçildikten sonra mı?
Bu arada Anayasa Mahkemesi '
367 gereklidir' derse vay halimize. Çünkü geçen yazılarda gösterdiğim gibi, yeni Meclis de cumhurbaşkanını seçemeyebilir. (Bul
183'ü, kilitle Meclis'i!)
-
Bitmedi: Siz bakmayın halkın sabah programlarında göbek atmasına, geceleri dizilere, yarışmalara takılmasına... İlkokulu bitirememiş insanlar dahil, herkes TV sayesinde dönen tezgâhları öğreniyor.
Derdini iyi anlatırsa, oy kaybı ne kelime, '
mağdur' AKP seçimden daha da güçlü çıkabilir. (Bir partinin, Meclis'teki sandalyelerin yüzde
64'üne sahip olmasına rağmen mağdur duruma düşmesi, herhalde ancak Türkiye'de olabilir.)
Ancak... Bu seçimin
2002'deki gibi bir sonuç vermemesi için de müdahaleler olacaktır: AKP'nin kazanacağı milletvekili sayısını azaltmak için mesela
yüzde 10 barajını indirmeye çalışabilirler.
Bugünkü Tüm Yazıları
Bürokratik elit direniyor
Yayın tarihi: 29 Nisan 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/04/29//akoz.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.