Türkiye'de ekonomik koşulların yurttaş üzerindeki olumsuz etkisi, karamsarlığı kalıcı hale getirirken, "Umut fakirin ekmeği" sözü de geçerliliğini yitirmeye başladı.
Tüketicilerin yüzde 89.9'u tasarruf etme, yüzde 85.1'i dayanıklı tüketim malı, yüzde 93.9'u konut, yüzde 93.6'sı otomobil satın alma ihtimalinin bulunmadığını düşünüyor.
Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu'nun birlikte gerçekleştirdiği Güven Endeksi çalışması kapsamında yapılan ankette, 15 yaş üzerinde ve iktisadi faaliyeti bulunan yurttaşların tümü kapsama alındı.
2 bin kişinin örnekleme yoluyla dahil olduğu anketin şubat sonuçlarına göre, gelecek altı aylık dönemde, kendisinin veya hane halkının buzdolabı, TV, mobilya gibi dayanıklı tüketim malları satın alma ihtimalinin olmadığını belirtenlerin oranı yüzde 85.1 olarak belirlendi. "Pek sanmıyorum" yanıtını verenlerle birlikte; soruya olumsuz yanıt verenlerin oranı yüzde 91.1 oldu.
BADANA-BOYA PARASI YOK
Gelecek altı aylık dönem içerisinde, kendisinin veya hane halkının ısınma sistemi, badana-boya, mutfak-banyo tamiratı gibi konut tamiratına para harcama ihtimali sorulan kişilerin yüzde 83.3'ü, "yok" yanıtını verdi. Toplam olumsuz yanıtlar da yüzde 87.7 olarak hesaplandı.
Kişilerin gelecek üç aylık dönemde kendisinin veya hane halkının tüketimin finansmanı amacıyla, tüketici kredisi veya diğer yollarla borçlanma ihtimali sorulduğunda yüzde 77.9 oranında, "yok" yanıtı alındı. Bu soruya olumsuz yanıt verenlerin toplam oranı da 82.3 olarak belirlendi.
Gelecek altı ay içinde tasarruf etme ihtimalinin bulunmadığını bildirenlerin oranı yüzde 85.9 olurken, bu soruya olumsuz verenlerin toplam oranı yüzde 91.3 düzeyinde gerçekleşti.
ARABA VE KONUT HAYAL
Gelecek altı aylık dönem içerisinde kendisinin veya hane halkının otomobil satın alma ihtimali olmayanların oranı yüzde 93.6 düzeyinde gerçekleşti. Bu soruya olumsuz yanıt verenlerin toplam oranı da yüzde 96.3 olarak belirlendi.
Gelecek 12 aylık dönem içerisinde, kendisinin veya hane halkının konut satın alma ya da inşa ettirme ihtimali bulunmayanların oranı yüzde 93.9 oldu. Toplam olumsuzluk yanıt oranı da yüzde 96.1 olarak belirlendi.
Kişilerin gelecek altı aylık dönemde iş bulma olanaklarına ilişkin beklentileri sorulduğunda, yüzde 38.7 oranında olumsuz yanıt alındı. İş bulma olanaklarının aynı olacağını düşünenlerin oranı da yüzde 29.4 oldu.
Gelecek üç aylık dönemde Türkiye'nin genel ekonomik durumuna ilişkin beklentiler sorulduğunda da olumsuz yanıt verenlerin oranı yüzde 36.5 oldu. Yüzde 35.5'in yanıtı ise, koşulların aynı kalacağı yönünde gerçekleşti.